|  I september hade den pågående Sexualbrottsutredningen 
              en hearing med kvinno- och barnrättsorganisationer. Fotini 
              Gerani och Gerda Christenson var där som representanter för 
              Kvinnofronten.
 Här funderar Gerda Christenson på begreppet 
              "samtycke" ur en feministisk analys och skriver om hur 
              feminister diskuterar i andra länder.
 Representanterna för sexualbrottsutredningen 
              berättade ingenting om vad de själva tänkte under 
              hearingen, meningen var att höra vad organisationerna tycker, 
              så att utredningen får mer att diskutera inom sig.
  Samtycke som grund?
 
  Att lagen om våldtäkt borde utgå från ”samtycke” 
              var nåt som de flesta av de närvarande organisationerna 
              krävde, och några var allmänt 
              positiva till det utan att ha tagit direkt ställning.
 
  Vi var den enda organisationen som var emot att byta 
              ut ”tvång” mot ”samtycke” 
              i våldtäktslagstiftningen. Men å andra sidan verkade 
              de allra flesta tyvärr inte alls vara medvetna om vad en sån 
              ändring egentligen skulle innebära.
 
  Många som uttalar sig i debatter i media hänvisar 
              till England, som redan har samtycke som grund för sin lag 
              om våldtäkt. Men varken de eller de flesta deltagarna 
              på hearingen verkar känna till att engelska feminister 
              inte alls tycker att deras lagstiftning fungerar.
 
  Färre fälls
 
  De flesta verkar heller inte veta att England med sin samtyckeslagstiftning 
              har en ännu lägre procent 
               fällande domar för våldtäkt 
              – 6% av antalet anmälda 
              fall år 2006 – jämfört med Sveriges 10%. 
              Not 1.
 
  Det är egentligen inte så konstigt att samtycke 
              kan medföra lägre antal fällande domar. Om samtycke 
              är grunden är det ju just samtycke 
              som ska diskuteras i rätten, inte vad 
              som faktiskt hänt.
 
  Både i England och Sverige påstår 
              förövare att ”hon ville själv”, 
              men i Sverige kan en förövare ändå dömas, 
              till exempel för att det genom hennes skador är tydligt 
              han använt våld. I England finns inte våld eller 
              tvång med som brottsrekvisit 
              (= det som gör det till ett brott) och så ska en man 
              inte dömas om det inte går att bevisa icke-samtycke. 
              (Fast idag finns det tillägg till den 
              engelska lagen, att samtycke inte ska anses gälla när 
              gärningsmannen använt våld eller hot om våld.)
 
  Offrets bakgrund
 
  Engelska feminister har genom åren klagat på att rättegångarna 
              mest har handlat om offrets sexuella 
              erfarenheter och bakgrund, och om hennes 
              agerande vid tillfället (the victims sexual 
              behaviour & experience).
 
  Domstolarna har svarat att rätten ju ska avgöra 
              vem som verkar trovärdigast i frågan om just samtycke 
              (eftersom det är det lagen utgår ifrån) och då 
              måste ju hennes trovärdighet när det gäller 
              sexuellt samtycke vara viktig.
 
  Lappat & lagat
 
  Den engelska lagen har helt enkelt fungerat minst 
              lika dåligt som den svenska. Precis som den svenska våldtäktslagen 
              har den engelska lagen också lappats och lagats genom åren. 
              Den senaste ändringen gjordes 2003. I rättstillämpningen 
              ska domstolen bedöma om gärningsmannens ”belief” 
              (˜ betyder ungefär nåt mellanting mellan tro 
              och uppfattning) att offret samtyckte 
               är rimlig.
 
  Feminister hävdar då – självklart! 
              – att det inte är ”rimligt” 
              att nån ska utgå från en annan persons sexuella 
              historia för att veta om den vill knulla med just honom!?
 
  Frågan om offrets sexuella historia har gått 
              till the House of Lords (en del av det 
              engelska parlamentet), och de har konstaterat att domstolen måste 
              kunna få ta upp hennes ”sexual 
              behaviour & experience”. Som skäl hänvisade 
              de till artikel 6 i European 
              Convention on Human Rights. Den handlar om rätten till 
              en rättvis rättegång (right 
              to a fair trial). Utifrån den rätten ansåg 
              the House of Lords att om det är ”relevant” för 
              frågan om samtycke (det vill säga 
              brottsrekvisitet) skulle ju annars mannes rätt till en rättvis 
              rättegång hotas. Not 2.
 
  Det verkar inte ha blivit nån större skillnad 
              i och med skärpningen av den engelska lagen.
 
  Omvänd bevisbörda
 
  En del av dem som var på hearingen trodde att den svenska 
              lagen skulle kunna ändras så, att bevisbördan 
              skulle ligga på mannen, så 
              kallad omvänd bevisbörda.
 
  Nåt sånt skulle självklart gå 
              emot ”rätten till en rättvis rättegång”. 
              Det går över huvud taget inte att ha omvänd bevisbörda 
              i en demokrati. Det är ju en del av våra grundläggande 
              mänskliga rättigheter att alla ska anses oskyldiga 
              tills bevisat skyldiga. Det är ju därför vi 
              protesterar mot att exempelvis USA sätter folk de påstår 
              är terrorister i fängelse utan rättegång.
 
  Men även om det inte kan införas omvänd 
              bevisbörda går det förstås att ställa 
              mer krav på mannen. Det har de till exempel gjort när 
              de skärpte våldtäktslagen i England. De har nu sagt 
              att polisen vid förhör ska fråga 
              den misstänkte vad han gjort 
              för att förvissa sig 
              om att ha fått samtycke. Om han inte kan svara på 
              det, kan det användas emot honom i trovärdighetsfrågan 
              i rättegången.
 
  Ingen hade förslag
 
  Det som var sorgligt att se på hearingen var att så 
              många drev frågan om samtycke utan att ha tänkt 
              närmare på det.
 
  En väldigt viktig fråga är ju också 
              hur "samtycke" ska definieras 
              rent lagstiftningsmässigt; juridiskt. Vi frågade utredningen 
              vad de tänkt om det, men sekreteraren i utredningen lämnade 
              över till organisationerna i salen att komma med förslag 
              på definition.
 
  Ingen 
              hade nåt förslag.
 
  Den engelska lagen har numera definitionen: a 
              person consents if he agrees by choice, and has the freedom and 
              capacity to make that choice.
 
  (En person samtycker om han accepterar 
              av eget val, och har friheten och möjligheten att göra 
              det valet.)
 
  Och ja, det står "han" i lagen. Till 
              den definitionen finns en hel rad undantag fastslagna, då 
              nån inte kan förväntas 
              ge samtycke, som till exempel nån i en särskilt utsatt 
              situation och liknande.
 
  Internationella krav
 
  På hearingen tog de också upp att Europadomstolen 
              i en dom mot Bulgarien Not 3. undersökte 
              ett stort antal europeiska länders våldtäktslagstiftning. 
              Europadomstolen konstaterade då (2003) att artiklarna 
              3 och 8 i Europakonventionen 
              kräver att alla länderna ska straffbelägga alla sexuella 
              handlingar (sexual acts) som skett utan 
              samtycke – alltså även om offret inte gjort 
              fysiskt motstånd.
 
  I Sverige diskuterade Högsta 
              Domstolen det kravet i en dom 2004. Not 4. HD 
              konstaterade då att den svenska lagstiftningen om sexuella 
              övergrepp redan utgår från samtycke, men att svensk 
              lag går längre. I Sverige kan nån dömas för 
              sexuella övergrepp även oavsett 
              samtycke, till exempel när det gäller nån som är 
              i beroendeställning eller ”i hjälplöst tillstånd”.
 HD skriver:
 
  ”I konsekvens med att samtycke 
              inte befriar från ansvar kan bestämmelsen vara tilläplig 
              även om det inte är gärningsmannen som tagit initiativet 
              till det sexuella umgänget.”
 
  Är det så att svensk lagstiftning är 
              mer långtgående? Alla håller inte med om HD:s 
              resonemang. Men jag kommer att tänka på frågor 
              som jag läst på nätet att engelska feminister diskuterar.
 
  Olika diskussioner
 
  Och jag måste bara flika in det, att den som driver att våldtäktslagen 
              ska ändras så att den utgår från samtycke, 
              borde läsa hur engelska och amerikanska feminister diskuterar. 
              Om inte annat så för att se hur vi kommer 
              att diskutera – om lagen ändras här!
 
  Ett sånt exempel är när en kvinna träffar 
              en man på krogen och tänder på honom. Hon tar med 
              sig honom hem för att knulla. Med andra ord: hon inte bara 
              ”samtycker”, hon tar initiativ 
              till sex.
 
  Väl hemma blev det inte som hon tänkt. Han 
              ville ha en annan sorts sex än hon ville, och han tar vad han 
              vill, inte med mycket våld, men tillräckligt för 
              att hon ska få blåmärken.
 
  Hur skulle det fallet dömas 
              beroende på om lagen utgick från samtycke respektive 
              tvång/våld?
 
  Jag kommer också att tänka på Stureplanskillarna 
              härom året.
 
  Vad är ”samtycke”?
 
  Det är förstås ganska självklart att många 
              tycker att samtycke låter bra som grund för våldtäktslagen, 
              som en första spontan reaktion när en hör det. Men 
              om lagen verkligen ska ändras så, krävs att vi diskuterar 
              lite mer ingående först. Det finns så många 
              frågor att ställa om samtycke som 
              juridiskt brottsrekvisit, men också utifrån feministisk 
              analys.
 
  Flera diskussioner jag hittade på nätet tar 
              upp just frågan: Vad ÄR samtycke?
 
  Samtycke är ju inte 
              nån klar gräns, varken i tid eller i exakta handlingar. 
              Ju mer begreppet analyseras, desto svårare blir det att gripa 
              – särskilt som juridisk term.
 
  – Hur länge gäller ett samtycke?
 – Till vad?
 – I vilka sammanhang?
 – Hur ska samtycke definieras i lagen? (Hur ska det fungera 
              vid till exempel våldtäkt i äktenskap/samboförhållanden 
              respektive för prostituerade kvinnor?)
 – Hur ska samtycke (eller snarare bristen på det) bevisas 
              i domstolarna?
 – Hur kommer synen på våld att påverkas?
 
 
 En del vill tro, och säger, 
              att våldtäkt inte handlar om sex, utan om makt. Men i 
              vårt feministiska arbete har vi gång på gång 
              sett att våldtäkt – precis som alla andra exempel 
              på mäns sexualiserade våld – i allra högsta 
              grad är SEX för förövarna. 
              Våldtäkt handlar om SEXUALISERAD 
              makt och våld. 
  Våldtäktskultur
 
  En feministisk analys av samtycke måste sätta in det 
              i vår analys av sexualiserat våld över huvud taget.
 
  De flesta våldtäkter är heterosexuella 
              våldtäkter, som män begår 
              mot kvinnor. En lagstiftning 
              måste självklart vara könsneutralt 
              skriven, vilket vi i Kvinnofronten påpekade i vårt senaste 
              remissvar, eftersom våldtäkt är ett brott oavsett 
              vem som begår det, och oavsett vem som är offret. Men 
              analysen av våldtäkt som 
              företeelse kan aldrig vara könsneutral.
 
  Feministiska forskare brukar prata om att det sexualiserade 
              våldet bildar ett ”kontinuum” 
              – alltså att stora enstaka och små vardagliga 
              (eller små enstaka och stora vardagliga) övergrepp och 
              trakasserier hör ihop i en vardag av sexualiserat våld 
              mot, och förtryck av, kvinnor.
 
  Vi andra brukar också kalla det att vi lever i 
              en ”våldtäktskultur”, 
              där sexuella övergrepp och mord på kvinnor är 
              ständig underhållning i tv, och så vidare.
 
  Hur ska vi som feminister då analysera (heterosexuellt) 
              ”samtycke” i detta kontinuum, 
              i ett patriarkat, i ett samhälle med en könsmaktsstruktur?
 
  Feministisk analys
 
  Det mesta av diskussion här i Sverige verkar vara i påståendeform: 
              Om lagen bara börjar utgå från 
              samtycke blir allting bra. För att hitta en mer analytisk 
              diskussion letade jag vidare på internet.
 
  Jag rekommenderar alla som är intresserade av analysen 
              kring samtycke att läsa den amerikanska feministen Rebecca 
              Whisnants genomgång ”Feminist 
              Perspective on Rape”. Not 5. Artikeln 
              är lång och ger inga svar, men den ställer många 
              viktiga frågor.
 
  Whisnant menar att synen på kvinnors samtycke 
              generellt antingen utgår från inställning 
              (attitudinal) eller handling 
              (performative) – till exempel 
              att säga ja eller nicka.
 
  Gärningsmän (och män över huvud 
              taget) har traditionellt helst pratat om inställning. För 
              att tjejen/kvinnan haft kort kjol, druckit sprit, flörtat etc. 
              har hon visat sin samtyckande inställning.
 
  Ett nej är ett nej
 
  Feminister har därför helst velat inrikta sig på 
              handling: ett nej är ett nej – 
              och resten har inte med saken att göra.
 
  Problemet är att ett alltför stort fokus på 
              handling blir att alla faktiska övergrepp där kvinnor 
              i handling har 
              samtyckt, osynliggörs. Whistant tar exemplet med kvinnan som 
              med en kniv mot strupen säger ”ja” och även 
              låtsas upphetsad – för att överleva.
 
  I analysen av våldtäkt 
              måste vi komma vidare från att ett nej är ett nej, 
              och inse att ett ja också kan vara ett nej. Det gäller 
              inte minst i de förhållanden, där ett underliggande 
              hot finns hela tiden.
 
  Så hur kan vi lösa det i lagen?
 
 
 Många 
              tror att juridikprofessorn Madeleine Leijonhufvud föreslår 
              att lagen om våldtäkt ska utgå från ”samtycke”. 
              Men hennes förslag är att brottet sexuellt 
              övergrepp ska utgå från ett nytt begrepp 
              kallat ”frivilligt deltagande”, 
              medan brottet våldtäkt ska fortsätta 
              ha rekvisitet tvång/våld. 
  Uppsåt
 
  En grundfråga i både svensk och engelsk rättstillämpning 
              är om mannen hade uppsåt 
              (mens rea), och hur domstolen ska se 
              på det. Domstolarna ska, som jag skrev förut, alltså 
              ta ställning till om det är ”rimligt” 
              att tro att mannen trodde (believed) 
              att kvinnan ville ”ha sex” med honom.
 
  Men vad är ”rimligt” i ett patriarkat? 
              Det finns ju massor av myter och förväntningar kring kvinnor 
              & sex, till exempel att kvinnor egentligen vill, fast vi måste 
              låtsas att vi inte vill, på grund av att vi annars riskerar 
              att ses som slampiga.
 
  Pornografi och samtycke
 
  Här kommer också porren in, eftersom kvinnor i pornografi 
              regelmässigt framställs som att de gillar – samtycker 
              till – att bli utsatta för sexualiserat våld.
 
  Där har vi feministiska aktivister också 
              sett att ju mer det framställs som att kvinnorna samtycker 
              till det som sker i porren, desto mer våld kan de utsättas 
              för utan reaktioner – de antas ju ”samtycka”, 
              uppenbarligen även till våldet.
 
  Jag tänker också på Christina Nilssons 
              och min undersökning av baksidestexter till porrfilm, där 
              försäljningsargumenten på 68% 
              av baksidestexterna innehöll nåt om våld/tvång/hot/lura/övertala. 
              Not 6. Vad 
              förväntas män tro i patriarkatet? Vad är ”rimligt” 
              att anta att män tror (believe) 
              i ett samhälle som inte anser att pornografins ideologi och 
              objektifiering av kvinnor är nåt problem?
 
  Den amerikanska feministen Lois Pineau 
              har dessutom skrivit att när domstolen ska avgöra om mannens 
              tro (belief) var rimlig, måste 
              den ”rimligheten” baseras på en allmän norm 
              om vad som anses som ”normal” 
              sexuell samvaro. Not 7.
 
  Så vad är "normalt" 
              sex i patriarkatet?
 
  Kvinnors erfarenheter
 
  Även juristen Catharine A. MacKinnon 
              har skrivit om våldtäkt och samtycke, bland annat utifrån 
              vad som skiljer våldtäkt från icke-våldtäkt 
              i heterosexuell samvaro i patriarkatet. Och med det menar hon inte, 
              som så många anti-feminister ständigt påstår, 
              att alla heterosexuella samlag skulle vara lika med våldtäkt.
 
  Istället diskuterar hon att det inte är kvinnors 
              erfarenheter som avgör vad som räknas som våldtäkt. 
              Från kvinnors synvinkel är våldtäkt i 
              praktiken inte förbjudet, så vi formulerar om 
              våra faktiska erfarenheter: Vi blev inte våldtagna ”på 
              riktigt” – om vi nånsin träffat eller ”datat” 
              eller legat med eller varit gifta med mannen, eller om vi hade "fel" 
              kläder, om vi inte bevisligen var oskulder, om vi är prostituerade, 
              om vi genomled det, stod ut med det eller försökte få 
              det överstökat, eller om vi tvångsknullats genom 
              åren. Not 8.
 
  Den underförstådda 
              normen blir, att om en kvinna inte kan bevisa det i domstol, då 
              var det inte nån ”riktig” våldtäkt.
 
  Kvinnors samtycke, skriver 
              MacKinnon, antas vara kvinnors form av kontroll 
              över samlaget. Män föreslår, kvinnor avgör, 
              vilket gör dem olika, men likvärdiga. Som om deras agerande 
              var helt fristående från allt annat. Ingen diskuterar 
              i vilket sammanhang, i vilken maktstruktur, 
              detta ”samtycke” befinner sig. Eller vad det säger 
              om hur ”normalt” heterosex förväntas gå 
              till.
 
  Sex som förhandling?
 
  Några läraranteckningar från Gender 
              Studies vid universitetet i Sydney, Australien, diskuterade 
              begreppet ”samtycke”:
 
  Samtycke är inte något 
              klart avgränsat (not a fixed line).
 
  Samtycke är en del av en 
              förhandlingsprocess (Consent is 
              a part of a process of negotiation).
 
  När det gäller just våldtäkt skrivs 
              alltså lagar utifrån att män agerar, medan kvinnor 
              säger ja eller nej till deras förslag.
 
  Normera VAD?
 
  En del menar att även om inte fler 
              förövare blir dömda, är det ändå 
              bra om lagen utgår från samtycke, för då 
              lär sig killar och män att våldtäkt inte handlar 
              om våld, utan om att tjejen/kvinnan måste samtycka.
 
  Men om det inte handlar 
              om fler domar, är samtycke verkligen en bra norm att ha för 
              sexualiteten?
 
  Majoriteten av alla våldtäkter består 
              som sagt av att män våldtar kvinnor. Vad innebär 
              det då att lagstadga normen att män 
              agerar sexuellt medan kvinnor förhåller sig till mäns 
              handlingar?
 
  Oambitiöst?
 
  Den australiensiska feministen och statsvetaren Sheila 
              Jeffreys har skrivit:
 
  ”Att eftersträva en 
              sexualitet baserad på samtycke är mycket oambitiöst, 
              något vi inte ska nöja oss med.” Not 9.
 
  Och några av oss kvinnofrontare skrev i en debattartikel 
              i Arbetaren för några år sen:
 
  ”Ett lagstadgat kvinnligt 
              ’samtycke’ antyder män som aktiva och kvinnor som 
              passivt accepterande. Som feminister vill vi hellre normera kvinnor 
              som aktiva sexuella subjekt, med egna sexuella önskningar.” 
              Not 10.
 
  Kombinationsrekvisit?
 
  På hearingen med Sexualbrottsutredningen försökte 
              jag säga att vi i Kvinnofronten inte motsätter 
              oss att samtycke skrivs in i lagen, det vi motsätter oss är 
              antingen/eller, alltså att tvång 
              och våld då ska tas bort. Vi kan istället kanske 
              tänka oss ett kombinationsrekvisit 
              – typ som att barnpornografilagen säger att det är 
              förbjudet att skildra nån som är under 18 år 
              eller nån vars könsmognadsprocess 
              inte är avslutad. På så sätt kan lagen komma 
              åt förövare mot både 
              de identifierade barn under 18 år som är 
              könsmogna, och mot de barn vi inte 
              vet hur gamla de är – för att de inte är identifierade 
              – men som inte är könsmogna på bilderna.
 
  På motsvarande sätt kanske det går 
              att kombinera samtycke och tvång/våld?
 
  Men tyvärr verkar inte heller det vara en framkomlig 
              väg. Den amerikanske feministen och juristen Robin 
              West skriver att i de länder som kombinerat tvång 
              och frånvaron av samtycke verkar rättillämpningen 
              – tvärt emot syftet – ta det till intäkt för 
              att frikänna de flesta: om hon inte 
              samtyckt försöker de med att det ju ”inte förekom 
              våld”, och om hon samtyckt spelar det ingen roll ens 
              om hon har utsatts för extremt mycket våld – hon 
              samtyckte ju. Not 11.
 
  Det verkar helt enkelt vara så att patriarkatet 
              inte vill döma män för våldtäkt. I Liz 
              Kellys kommande rapport konstaterar hon att den övergripande 
              trenden idag är att antalet dömda förövare minskar 
              i de europeiska länderna – oavsett om lagen utgår 
              från tvång/våld eller samtycke. Not 12.
 
  Vad kan vi göra?
 
  Det är lätt att känna sig trött av att analysera 
              våldtäktslagar i patriarkatet. Hur i helsefyr ska en 
              lag skrivas för att fungera?
 
  Men enligt Rebecca Whisnant kan frågan ställas 
              annorlunda: Hur kan vi förändra 
              vad som anses som norm för sexualitet?
 
  Lois Pineau har också skrivit om vad hon kallar 
              kommuniserande sexulitet (Communicative 
              Sexuality). Hon beskriver det som en sexualitet som betonar 
              en atmosfär av att känna sig bekväm och kommunicerande, 
              med ett minimum av press, och en pågående ”checkup” 
              av hur partnern mår och känner. En som inte har kommunicerande 
              sex kan ju inte veta säkert om partnern samtycker eller inte.
 
  Om en man inte har kommunicerande 
              sex, betyder det följaktligen att han antingen hänsynslöst 
              struntar i, eller att han inte bryr 
              sig om att ta reda på, om partnern samtycker eller 
              ej.
 
  Om kommunicerande sex blev det som var norm, 
              om det var det som menades med ”normalt” sex, så 
              skulle allt som behövs för att ge kvinnor lagligt skydd 
              mot våldtäkt vara att räkna de två sakerna 
              som tecken på uppsåt (mens 
              rea).
 
  Nåt sånt skulle kanske vara ”rimligt” 
              om vi skulle utgå från kvinnors 
              erfarenheter.
 
  Diskutera mera
 
  Efter att ha läst en del nytt (visst, en del var gammalt, men 
              nytt för mig!) de här dagarna har jag bara blivit mer 
              övertygad om att spåret ”samtycke” i våldtäktslagstiftningen 
              är fel väg. Men jag vet 
              inte hur jag tycker att en lag ska se ut.
 
  Däremot vet jag att vi feminister måste börja 
              diskutera våldtäkt betydligt mer seriöst än 
              att bara tycka att ”samtycke låter bra”.
 Gerda Christenson Noter:1. Liz Kelly & Jo Lovett: Different systems, similar outcomes? 
              Tracking attrition in reported rape cases in eleven countries – 
              European breifing, april 2009. Siffrorna gäller alltså 
              2006, det vill säga efter att den engelska samtyckeslagen skärptes. 
              Samtidigt verkar både England och Sverige höra till de 
              länder i Europa som har lägst antal domar i förhållande 
              till anmälningar. Sverige och England är tydligen också 
              sämst på utredningsstadiet – färre fall går 
              vidare till domstol jämfört med andra europeiska länder.
 2. Home Office:s rapport 20/06: Section 41: an evaluation of new 
              legislation limiting sexual history evidence in rape trials. Rapporten 
              finns på nätet hos 
              www.homeoffice.gov.uk
 3. Europadomstolen 4 december 2003: MC mot Bulgarien, ansökan 
              nr. 39272/98.
 4. Högsta Domstolens dom 4 maj 2004: Mål nr. B 4646-03. 
              (Domen finns utlagd på HD:s hemsida.)
 5. Rebecca Whisnant: Feminist 
              Perspective on Rape. Stanford Encyklopedia of Philosophy, 2009.
 6. Gerda Christenson & Christina Nilsson: När din våldtäkt 
              blev underhållning. Om pornografi, våld & påverkan 
              – en undersökning av porrindustrins avsikter, Kvinnofronten1997.
 7. Lois Pineau: Date Rape: A Feminist Analysis. i red. Kelly Weisberg: 
              Applications of Feminist Legal Theory to Women’s Lives: Sex, 
              Violence, Work and Reproduction, Temple University Press, 1996.
 8. Catharine A. MacKinnon: Rape: On Coersion and Consent. i red. 
              Kelly Weisberg: Applications of Feminist Legal Theory to Women’s 
              Lives: Sex, Violence, Work and Reproduction, Temple University Press, 
              1996.
 9. Sheila Jeffreys: Sadomasochism och våld mot kvinnor. i 
              konferensdokumentationen: Hur mår du kvinna? Hur mäns 
              sexuella våld påverkar kvinnors hälsa, ROKS 1994.
 10. Bettan Andersson m.fl: Samtycke 
              är ingen universallösning, Tidningen Arbetaren nr. 
              25/2006.
 11. Robin West: A Comment on Consent, Sex and Rape. Legal Theory, 
              2/1996.
 12. Liz Kelly & Jo Lovett: Different systems, similar outcomes? 
              Tracking attention in reported rape cases in 11 European Countries. 
              CWASU (Child and Woman Abuse Studies Unit). Kommer ut i oktober 
              2009.
 |