| För en tid sen var 
              jag på en informationsdag som Länsstyrelsen i Stockholm 
              ordnade om kvinnojourernas framtid. Det var mycket tankeväckande. 
              För ju mer föreläsarna pratade, desto mer tänkte 
              jag att de, som nu ska lära kommunerna om kvinnojoursarbete, 
              de förstår inte alls, eller vill inte förstå, 
              vad kvinnojourer är.
  De pratade mycket om vikten av kvalitetssäkring. 
              Men deras "kvalitetssäkring" handlade om sånt 
              som att kvinnojourerna nu ska "lära sig" att skriva 
              journaler på samma sätt som socialtjänsten gör.
 
  Är det kvalitetssäkring 
              – och i så fall för vem? Forskning visar att av 
              alla som möter misshandlade kvinnor har socialtjänsten 
              fått absolut sämst betyg av kvinnorna. Genom åren. 
              Kvinnojourerna har däremot fått högst betyg. Varje 
              gång. Så exakt vad är 
              det som kvinnojourerna behöver lära sig av socialtjänsten?
 
  Eller, frågan kan ställas annorlunda: När 
              vi är utsatta för mäns sexualiserade våld, 
              varför är det kvinnojourerna vi rankar högst?
 
  Några skulle säkert svara att det är 
              för att jourerna tror på det som kvinnor berättar. 
              Men det tror inte jag. Visst är det livsviktigt att bli trodd, 
              men det finns anställda på myndigheter som tror på 
              vad du berättar också. Det som skiljer kvinnojourerna 
              från myndigheter av alla slag är nåt helt annat. 
              Jag tror det är synen på offer.
 
  Idag breder ett nyliberalt offertänkande ut sig 
              i samhället. Det passar alldeles utmärkt in i myndigheternas 
              inställning om hjälpare och hjälpsökande som 
              helt olika, antingen eller, vi och dom. Det börjar snackas 
              om offerkofta, offerroll och offertyp. Som om det inte alls handlade 
              om förtryck, utan om enskilda kvinnors privata problem. Ja, 
              till och med som om själva misshandeln egentligen inte fanns, 
              annat än som nåt hos kvinnan. Hon.
 
  Men, som min dotter brukar uttrycka det: att 
              vara offer är ingen personlig 
              egenskap.
 
  Kvinnojoursrörelsen växte fram för att 
              kvinnor började berätta för varandra om vad vi utsätts 
              för av män. Det personliga blev politiskt, i verklig mening. 
              Ens egen utsatthet blev en del i förståelsen av vad det 
              är att vara kvinna i ett samhälle som utgår från 
              män.
 
  Det är skillnaden. 
              I jourrörelsen har jag hittills fått chansen att mötas 
              av systrar som inte förminskar mig ännu mer än han 
              redan gjort, utan som ser hela mig. Som inte sjukdomsförklarar 
              mig, utan ser vad jag är utsatt för i det sammanhang där 
              det hör hemma: i en värld som bygger på mäns 
              överordning. Jourkvinnor förstår, för att vi 
              själva känner igen oss, att alla kan vara både svaga 
              och starka på samma gång, att motsatsen till offer inte 
              är överlevare. Förutsatt att vi inte hör till 
              dem som faktiskt dödas, är vi alla offer och överlevare 
              på samma gång – och motsatsen till offret är: 
              förövaren.
  Medan myndigheterna bekräftar min utsatthet, bekräftar 
              kvinnojourerna både min utsatthet 
              och min styrka. Jag är inte sjuk, jag är inte värdelös, 
              jag är inte ensam. Min utsatthet sätts i perspektiv, och 
              det ger kraft. Att resa sig UR förtrycket 
              är en sak, att resa sig MOT det är en annan.
 
  Förutom att den insikten betyder feministisk kamp, 
              betyder den ofta också hela skillnaden för den som är 
              utsatt. För det är när jag ser våra gemensamma 
              erfarenheter, när jag ser kvinnoförtrycket, 
              som jag verkligen kan förstå, på djupet, att det 
              faktiskt inte är mig det är fel på, utan världen.
 
  All den medvetenheten, gemenskapen och styrkan som jourerna 
              på så sätt kan ge mig får jag inte någon 
              annanstans, hur välvilliga myndigheternas representanter än 
              är, hur välutbildade de än är, eller hur mycket 
              de än kvalitetssäkrar sitt journalskrivande.
 Gerda Christenson
  Artikeln 
          har tidigare varit publicerad i Roks tidning Kvinnotryck. |