| Feminism är svenskt(när det passar)
Världens 
              mest jämställda land. Den klyschan är gammal och 
              trött men dyker ändå upp gång på gång 
              upp som en sorts slogan för Sverige. I vissa cirklar är 
              trendigt att stämpla ordet ”feminism” lite här 
              och var utan att tänka efter särskilt mycket – inklusive 
              när det gäller varumärket Sverige. Annina Claesson 
              funderar över Sveriges märkliga nationalistiska självgodhet.  eminism 
              har inte alltid varit och är fortfarande oftast inte ett ord 
              som kan användas för att skaffa enkla PR-poäng. Snarare 
              tvärtom. Trots det har något hänt på Visit 
              Sweden-kontor, på glassiga tidningsomslag, och på 
              listartiklar på nätet. “Den 
              moderna svenska mannen är feminist”, såsom 
              en rubrik på just Visit Swedens hemsida lyder. 
  I den artikeln kan en läsa att “jämställdhet 
              mellan könen är helt och hållet ingrott i svensk 
              kultur”, och att det är ett “svenskt 
              maskulint ideal” att vara feminist. För det känner 
              vi ju alla igen?
 
  Samma budskap upprepas på svenska regeringens 
              engelska hemsida, som stolt proklamerar att Sverige har världens 
              första feministiska regering, som sätter jämställdhet 
              i centrum för alla politiska beslut.
 
  Det har tydligt blivit en del av den image som Sverige 
              vill ge omvärlden: feminism är typiskt svenskt, lika självklart 
              som knäckebröd, midsommarfirande eller att aldrig sitta 
              bredvid en främling på bussen.
 
  Feminism: en svensk grej?
 
  Refrängen låter ännu mer oroväckande bekant 
              från sommarens tal i Almedalen, som gång på gång 
              idisslade ämnet “svenska värderingar”, 
              vilket då tydligen inkluderar jämställdhet (här 
              var F-ordet något mindre populärt).
 
  Här gjordes det klart att användandet av detta 
              begrepp fungerar likadant som alla andra nationalistiska utspel: 
              det syftar på att exkludera, och definiera vi och dom. Anna 
              Kinberg Batra liksom Ebba Busch Thor 
              och Jan Björklund skildrade 
              alla begreppet “svenska värderingar” som något 
              som måste antingen försvaras eller undervisas till de 
              som inte förväntas dela dessa värderingar, det vill 
              säga invandrare.
 
  Jan Björklund påstod att det finns en “ökande 
              värderingskonflikt” när det gäller jämställdhet 
              i Sverige på grund av flyktingar från Mellanöstern 
              som enligt honom för med sig en “hederskultur”.
 
  Ebba Busch Thor lade fram Kristdemokraternas förslag 
              om en “värderingskurs” som 
              ska ge särskild betoning åt jämställdhetsfrågor.
 
  Kapning av feminismen
 
  Det är något lömskt vi ser här. Begreppet feminism 
              kapas och används i nationalistiska syften. Politiker som annars 
              aldrig gjort något vidare försök till att främja 
              en feministisk politik påstår plötsligt att feminism 
              utgör en självklar del av svensk kultur.
 
  Dessutom får de det att låta som om 
              “jämställdhet och likabehandling” vore 
              en kulturfråga som kan vara lika svår att förstå 
              för de som föds utanför Sverige som varför vi 
              envisas med att sjunga koakakakaka runt en blomsterprydd fallossymbol 
              en gång om året (hur det nu ska tolkas som förenligt 
              med den “ingrodda” feminismen i svensk kultur).
 
  För feminister i Sverige, i synnerhet de av oss 
              som följt hur debatten kring feminism sett ut i svensk media 
              lite längre, ser det hela ut som en krass och opportunistisk 
              trend. Turistbyråernas och politikernas användning av 
              ordet feminism visar på föga förståelse för 
              eller vilja att engagera sig i vad feminism verkligen betyder.
 
  
  Skildringen av feminism som typiskt svenskt verkar drivas 
              dels av en självgod vilja att klappa oss på axeln (vi 
              är världens mest jämställda land! Vi är 
              klara nu! Kan de där jävla feministkärringarna sluta 
              gnälla?), dels av en ryslig tävlan om vem som bäst 
              kan ursäkta sina rasistiska uttalanden eller kassa flyktingpolitik 
              med påståenden om att “den 
              svenska jämställdheten” måste bevaras 
              mot en främmande hord av “kvinnoförtryckande 
              Islam”. Båda syften bör kallas för 
              vad de är: nationalistiska utspel. 
  Ordet “nationalism” må kanske spontant 
              kännas som något väldigt “osvenskt”, 
              men Sverige har aldrig varit immunt mot den aktuella världstrenden 
              av en kraftigt växande nationalism, hand i hand med högerextremismens 
              och fascismens ökade framgångar.
 
  Sverigedemokraterna har länge använt sig av 
              liknande retorik för att försöka berättiga sin 
              rasistiska politik genom att positionera sig som 
              “försvarare av den svenska jämställdheten” 
              gentemot vad de målar upp som ett hot från invandringen. 
              Detta trots att det räcker med en kort överblick över 
              Sverigedemokraternas partiprogram för att se att de att de 
              driver en aktivt antifeministisk och kvinnofientlig politik och 
              i egenskap av ett av de största partierna i Sverige snarare 
              själva kan klassas som ett av de mest aktuella hoten mot “svensk 
              jämställdhet”.
 
  Att andra partiledare har börjat försöka 
              locka in SD-
 väljare genom att kopiera denna retorik är bara ännu 
              en orsak till att bli mörkrädd i Sverige idag.
 
  Förtryck är mer än siffror
 
  Naturligtvis kan feminism eller jämställdhet inte vara 
              “svenskt”. Det kan heller inte vara franskt, mexikanskt 
              eller kongolesiskt. Feminism är en global rörelse som 
              kämpar mot ett globalt förtryck. Detta förtryck må 
              ta sig olika uttryck på olika platser och under olika tidsperioder, 
              vilket därmed gör att den feministiska rörelsen kan 
              se olika ut på samma sätt, men likheterna som vi kan 
              observera är på långa vägar fler än skillnaderna.
 
  Att påstå att Sverige har “kommit 
              längre” än resten av världen eller att upprepa 
              den trötta klyschan om “världens 
              mest jämställda land” är att ignorera 
              att inget land på jorden än så länge har gjort 
              sig av med patriarkat, könsmaktsnormer och kvinnoförtryck. 
              Även om Sverige kunde kallas “världens 
              mest jämställda land” så betyder inte 
              det att Sverige har nått något slags mål när 
              det gäller feminism, är “färdig” med 
              kvinnokampen eller kan klappa sig på axeln och gå och 
              ta en fika. Det betyder bara att Sverige hamnat högt upp på 
              rankinglistorna som studerat vissa mätbara parametrar, såsom 
              antalet kvinnliga ledamoter i riksdagen eller antalet kvinnor som 
              yrkesarbetar. Att dessa listor tydligt visar att inget land på 
              jorden nått fullständigt balanserade siffror eller att 
              Sverige ligger mycket lågt på listorna på många 
              av de undersökta faktorerna verkar ignoreras. Att det är 
              väldigt svårt att kvantifiera och mäta förtryck 
              på ett heltäckande sätt tas inte heller upp.
 
  Det är talande att inga faktiska svenska feminister 
              tenderar att citeras när tidningarna tutar om “världens 
              mest jämställda land”. Det finns nog en och 
              annan kvinna i Sverige som skulle kunna påpeka att det finns 
              en skillnad mellan “bäst” 
              och “relativt mindre fruktansvärd”. 
              Det finns också en hel del som skulle betona att det inte 
              går att ranka länder från minst till mest kvinnoförtryckande, 
              eftersom förtryck innebär upplevelser som påverkar 
              alla människor som lever under det, varje dag och på 
              tusen olika sätt, medvetet eller omedvetet.
 
  Likaså är det med kultur. Innan en börjar 
              skryta om att “jämställdhet 
              är en ingrodd del av svensk kultur och svenska värderingar” 
              så skulle det därför kanske vara en bra idé 
              att fråga de som påverkas, det vill säga kvinnor 
              i Sverige idag? (Och då helst inte bara vita, heterosexuella 
              kvinnor från medel- och överklassen!)
 
  Medelmåttan Sverige
 
  Med det sagt är det förstås fortfarande viktigt 
              att titta på statistik. Rankinglistor kan fortfarande visa 
              på viktiga trender och samband. Låt oss då titta 
              på vad siffrorna faktiskt säger om jämställdhet 
              i Sverige.
 
  En av de mest citerade undersökningarna i detta 
              sammanhang är World Economic Forums 
              årliga index över könsklyftor i världen. Den 
              studerar och kartlägger vilka skillnader mellan kvinnor och 
              män det finns i 145 länder i världen när det 
              gäller faktorer som deltagande i yrkeslivet, utbildningsnivå, 
              politisk representation och hälsa. Detta slås sedan ihop 
              till en genomsnittlig “könsklyfta” 
              (gender gap). Sverige var etta på listan år 2006, 
              men är år 2015 på plats nummer fyra (med Island 
              som etta).
 
  Det låter ju fortfarande bra, men rapporten slår 
              fast att under de tio år som gått sedan Sverige blev 
              etta så har Sverige bara lyckats minska sin totala könsklyfta 
              med 1%. Under samma tid har Island minskat sin med 88%.
 
  Undersökningen från 2015 visar att Sverige 
              ligger på plats nummer ett när det gäller antal 
              kvinnor i ministerpositioner, andelen kvinnor gentemot män 
              som genomgår högre utbildning, och andelen kvinnor gentemot 
              män i “professionella positioner”. 
              Dock är Sverige på plats 31 när det gäller 
              antal kvinnor i chefspositioner och på plats 42 när det 
              gäller lika lön för lika arbete.
 
  Rapporten betonar också att inget land på 
              jorden fullkomligt har “stängt” sin könsklyfta. 
              Den betonar också att World Economic Forum inte menar att 
              vara en heltäckande kvantifiering av jämställdhet 
              i världen och inte ämnar mäta kvinnors upplevelser 
              och livskvalitet i allmänhet. I så fall borde faktorer 
              som abortlagstiftning tas i åtanke.
 
  Viktigt att nämna är att rapporter som denna 
              bara mäter allmänna genomsnitt, och gör till exempel 
              ingen skillnad på deltids- och heltidsarbete när de mäter 
              deltagande i arbetslivet. När det gäller just arbete finner 
              vi snabbt att Sverige har rum för förbättring när 
              det gäller skillnader på den typ av arbete som kvinnor 
              och män gör.
 
  Klass är också avgörande. LO:s arbetstidsrapport 
              från 2015 slog fast att 53% av arbetarkvinnor arbetar deltid 
              gentemot 17% av män. Bland tjänstemän är motsvarande 
              siffror 33% av kvinnor gentemot 11% av män. Osäkra anställningar 
              med tim- och daglöner är också vanligare bland kvinnor 
              som också har mindre inflytande över sin arbetssituation.
 
  Fråga bara FN
 
  I den senaste rapporten om Sverige från FN:s högkommissarie 
              för mänskliga rättigheter kritiserar FN Sverige för 
              misslyckandet med att tackla löneskillnaderna mellan kvinnor 
              och män som till stor del beror på dessa skillnader i 
              arbetslivet, både när det gäller deltidsarbete, 
              typ av yrke, och könsfördelning i högre positioner 
              (det som FN sammanfattar som vertikal och horisontell yrkessegregering).
 
  Detta inte minst eftersom en av de mest aktuella konsekvenserna 
              av segregering i arbetslivet och kvinnors lägre lön är 
              att mer än varannan kvinna som går i pension i Sverige 
              idag måste leva på bidrag, och att flera hundra tusen 
              pensionärer lever under EU:s fattigdomsgräns.
 
  FN kritiserar också Sverige för den utbredda 
              förekomsten av våld mot kvinnor och framför allt 
              för att så få rapporterade fall leder till åtal 
              och fällande domar. De är i synnerhet bekymrade över 
              underrapporteringen av våld mot kvinnor med funktionshinder.
 
  Sveriges lagstiftning mot diskriminering bedöms 
              också som otillräcklig både i utformning och tillämplig. 
              FN ger också särskilt skarp kritik för Sveriges 
              behandling av nationella minioriteter som romer och samer.
 
  Hur är det då med sådant som vår 
              “feministiska regering” 
              stolt basunerar ut, såsom vår “feministiska 
              utrikespolitik”?
 
  En rapport från mars 2016 som gjorts av tolv organisationer 
              som gått ihop i utvecklingsorganisationen Concord 
              visar att regeringen på flera håll agerat helt tvärtemot 
              sina feministiska löften, inte minst genom vapenexporten, nedskärningarna 
              på bistånd till länder där kvinnor är 
              ännu mer överrepresenterade bland akut fattiga, och förslaget 
              att flyktingar inte längre ska få återförenas 
              med sina familjer, vilket slår mycket hårt mot kvinnor 
              och barn.
 
  Så vad var det du sa om svensk kultur och svenska 
              maskulina ideal nu igen, Visit Sweden?
  Margot Wallström, Sveriges utrikesminister, som år 2014 utlyste att
 Sverige skulle driva en ”feministisk utrikespolitik”, har inte levt
 upp till allt hon lovade med de orden.
 
 
 Lögnen om det speciella Sverige
  Det går att fylla åtskilliga böcker med Sveriges 
              misslyckanden och problem när det gäller kvinnoförtryck. 
              Detsamma gäller för övrigt heteronormativitet och 
              förtryck av HBTQ+-personer, något som Sverige också 
              gärna profilerar sig som “bäst 
              i världen” på.
 
  Sanningen är att Sverige är som de allra flesta 
              länder, och följer globala eller EU-genomsnitt på 
              många parametrar när det gäller kvinnors och mäns 
              olika maktpositioner i samhället. Det finns framgångar 
              och framsteg att uppvisa på vissa håll, såväl 
              som bakslag och envisa problem på andra.
 
  Det som är viktigt att inse är att 
              “jämställdhet” inte är någon 
              mållinje som nås när antal män som tar föräldraledigt 
              eller kvinnor som blir chefer når en viss nivå, eller 
              ens när ett land får en kvinnlig president eller statsminister 
              (vilket det tål att påminnas om att Sverige aldrig har 
              haft). Jämställdhet på dessa områden är 
              en del av att bekämpa kvinnoförtrycket som genomsyrar 
              hela samhället och påverkar alla människors liv, 
              varje dag, och vars utrotning därmed kräver en enorm förändring 
              av normer och institutioner.
 
  Att påstå att Sveriges relativa framgångar 
              gentemot vissa andra länder i statistiken över några 
              få aspekter av samhällslivet betyder att “feminism 
              och/eller jämställdhet har blivit en del av svensk kultur” 
              är helt enkelt att antingen lura sig själv eller ljuga.
 
  Alarmerande retorik
 
  Det är farligt för Sverige att ge oss själva en guldstjärna 
              och säga att så, nu är det klart, vi vann jämställdhets-kapplöpningen, 
              så nu behöver vi inte göra något mer.
 
  Det innebär nämligen att vi börjar ignorera 
              de symptom på förtryck som fortfarande stirrar oss i 
              ansiktet, och slutar kämpa för framsteg (något som 
              kanske visas av vår stagnation i World Economic Forums index 
              sedan vår “seger” för tio år sedan). 
              Det innebär lathet.
 
  Det är också farligt att skildra Sverige 
              som ett globalt moraliskt föredöme och att kapa begreppet 
              feminism för att måla upp en bild av svensk exceptionalism.
 
  Vi ser tydligt hur våra politiska ledare använder 
              detta som ett retoriskt vapen för att berättiga en rasistisk 
              invandringspolitik som bryter mot FN:s konvention om de mänskliga 
              rättigheterna.
 
  Nu kan vi läsa svart på vitt på Moderaternas 
              hemsida att “jämställdheten 
              hotas av fundamentalistiska och traditionalistiska krafter som vuxit 
              sig starka i utanförskapsområden och som fört med 
              sig bland annat tvångsgifte, oskuldskontroller och kontroll 
              av kvinnors klädsel” och att “fler 
              insatser krävs för att motverka hedersförtrycket”. 
              Det är en tydlig syndabocksmentalitet som förskönar 
              svartmålande, exkluderande, och rasistisk retorik genom att 
              försvara den med något som antirasister ofta också 
              kämpar för, det vill säga feminism. Den bygger på 
              en falsk differentiering av samma förtryck. Invandrare har 
               “hedersvåld”, svenskar 
              har “utmaningar” (för 
              att vidare citera Moderaternas artikel). Detta trots att “hedersvåld”, 
              definierat som våld med syfte att sätta gränser 
              för och definiera kvinnors liv och personer, kan sägas 
              vara högst ingrott i svensk kultur, med tanke på att 
              nästan varannan kvinna i Sverige över 15 år har 
              upplevt någon form av verbalt, fysiskt eller sexuellt våld 
              begått av en man.
 
  Sanningen är sorgligt nog att kvinnoförtryck 
              och patriarkat kan sägas vara något som förenar 
              oss alla, oavsett nationalitet.
 
  Avslöja myten!
 
  Därför är det viktigt att vi avslöjar och pekar 
              ut myten om Sverige som “världens 
              mest jämställda land”. Feminister måste 
              vägra låta vår rörelses begrepp och sakfrågor 
              utnyttjas i nationalistiska syften.
 
  Vi har inte råd att luta oss tillbaka. Lögnen 
              om att Sverige är feministiskt är bland de största 
              hindren för oss att faktiskt bli det.
 Annina Claesson 
              
  |