| 
        |  
  Nummer 
              2/2017
 |    Men feministisk porr då?
 I debatten 
              om pornografi får vi ofta höra att det är skillnad 
              med feministisk porr. Men vad är egentligen det som kallas 
              feministisk pornografi? Moa Lindholm 
              har läst en undersökning av den amerikanska forskaren 
              och porrmotståndaren Rebecca Whisnant.
   acklash 
              efter backlash måste en väl kunna säga är ett 
              rimligt sätt att beskriva den senaste tidens politiska klimat. 
              Även inom feministiska frågor har viktiga grunder för 
              samtal om kvinnors rättigheter börjat (fortsatt) ifrågasättas. 
              Har man vistats i sociala medier av olika slag den senaste tiden 
              har en sannolikt stött på den uppblomstrande porrdiskussionen. 
              Det är med stor förskräckelse som jag kunnat konstatera 
              att grunderna i kritiken mot porr plötsligt tycks vara bortblåsta. 
              Fler och fler är det som inte längre pratar om porr som 
              något i grunden problematiskt, istället säger en 
              att det inte är svart och vitt, att det finns både bra 
              och dåliga saker med porr. 
  Feministisk porr?
 
  Något som ofta nämns i porrdiskussioner är den så 
              kallade feministiska porren, som ett alternativ till all den "dåliga 
              porr" som cirkulerar (är det bara mina hjärntrådar 
              som kopplar detta till det ängsliga "men inte alla män!"?). 
              En säger alltså att det finns bra och dålig porr 
              och att det inte går att dra slutsatser om ifall porr generellt 
              är bra eller dåligt.
 
  Få saker är visserligen svartvita, men det 
              problematiska i kråksången är att en sällar 
              förklarar vad en menar med så kallad "etisk" 
              eller "feministisk" porr. På vilka grunder är 
              den feministisk? För att gå till botten med vad det är 
              som pågår ställer jag mig frågan: vad är 
              det för porr en egentligen pratar om?
 
  Undersökning
 
  Rebecca Whisnant har i en artikel 
              undersökt detta fenomen genom att studera arbetet utfört 
              av en av de som säger sig skapa feministisk porr. Hennes val 
              föll på Tristan Taormino 
              som är en amerikansk porrproducent, sexualupplysare och författare.
 
  Det vanligaste argumentet till försvar av porrens 
              ära är att så länge det sker med samtycke är 
              det okej. Taormino utgår från detta och tar det dessutom 
              steget längre. Hon bygger mycket av sin argumentation om varför 
              hennes porr är feministisk på att den är vad hon 
              kallar autentisk*. 
              Hennes arbete bygger på att deltagande personer genuint ska 
              vara bekväma på platsen och få tillgång till 
              vad än det är de behöver för att genuint njuta 
              av upplevelsen.
 
  Taormino ser också till att det på inspelningsplatsen 
              finns nödvändiga hygienprodukter, hälsosam mat och 
              så vidare, och kräver att kondom ska användas för 
              att minimera risken för sjukdomsspridning.
 
  När deltagarna kommer till inspelningsplatsen säger 
              Taor-
 mino att de ska glömma hur tidigare porrinspelningar gått 
              till, varvid kameran sätts igång och deltagarna är 
              fria att göra vad de känner. Allt som händer spelas 
              in och det som passar i filmen väljs ut.
 
  En annan aspekt som gör att Taormino ser sin porr 
              som feministisk är att hon använder sig av en större 
              mångfald av skådespelare, sett till exempelvis sexualitet, 
              etnicitet etc. Så långt allt väl. Eller?
 
  Inte så enkelt
 
  Precis som Whisnant ställer jag mig frågan om en någonsin 
              i porr kan komma undan att:
 
  
  1) 
              Det görs för att åtminstone i någon mån 
              tjäna pengar. 2) Det bygger på att leverera till och tillfredsställa 
              en publik.
 
  Deltagare i Taorminos filmer har gett uttryck för 
              att oavsett ifall inspelningen har som ambition att bygga på 
              frivillighet, så är det svårt att komma ifrån 
              att vissa praktiker ger mer betalt. Vill en få fler uppdrag 
              inom porrindustrin är det svårt att bara ställa 
              upp på så kallat vaniljsex.
 
  Whisnant har granskat några av Taorminos filmer 
              och kommit fram till att praktikerna i filmerna till stor del överensstämmer 
              med de praktiker som dominerar i annan porr; inklusive praktiker 
              som bygger på kvinnlig underordning och manligt våld.
 
  Och även om Taormino tillåter deltagarna 
              att själva bestämma vad de vill göra finns såklart 
              inte heller alternativet att inte ha sex överhuvudtaget.
 
  Taorminos filmer finansieras dessutom på ungefär 
              samma sätt som mainstreamporr, och distribueras till ungefär 
              samma publik. För att produktionen ska vara lönsam är 
              det alltså svårt att avvika alltför mycket från 
              övrig porr.
 
  Ännu mer exploatering
 
  Jag ställer mig också frågan om Taorminos jakt 
              på autenticitet på vissa sätt inte egentligen är 
              ännu mer exploaterande. Finns möjligheten att fejka, att 
              skådespela, så kan en åtminstone frånkoppla 
              sin allra innersta privata sfär från inspelningen. Men 
              när denna autenticitet är målbilden är det 
              ju i princip ett krav att skala bort ytterligare ett lager för 
              kameran.
 
  Även om den autenticitet som Taormino eftersträvar 
              bygger på att deltagarna ska göra vad som känns 
              bra för dem och slippa göra saker de inte vill, så 
              ställer jag mig frågande till ifall autenticitetsspåret 
              verkligen kan bära upp en argumentation om att hennes porr 
              är etisk och feministisk. Särskilt då hennes porr 
              visat sig brista i flera andra feministiska aspekter.
 
  Exempelvis ger Taormino själv uttryck för 
              att efter inspelningar behöva processa upplevelser på 
              olika sätt, bland annat med hjälp av lugnet från 
              hennes hund. Det finns även exempel på att kvinnliga 
              skådespelare efter att ha deltagit vid hennes inspelningar 
              drabbats av stresssymptom typiska för någon som just 
              varit med om ett våldsamt trauma.
 
  Vems ansvar?
 
  En annan aspekt är också att även denna porr kommer 
              att påverka sina konsumenter och att konsumenterna kommer 
              att tolka även denna porr utifrån sina egna referensramar.
 
  
  Taormino 
              säger att hon inte kan ta ansvar för hur konsumenter tolkar 
              hennes porr, vilket må vara sant. Men med tanke på hur 
              lik mainstreamporr hennes porr är i fråga om praktiker, 
              kan en undra om en sådan inställning inte är att 
              fly från ansvar. Gör det någon skillnad ifall hennes 
              porr producerats i en miljö där deltagarna har tillgång 
              till hälsosam mat ifall den reproducerar våldsamma praktiker 
              mot kvinnor som dess konsumenter mycket sannolikt kommer att påverkas 
              av? 
  Och gällande representation kan man undra för 
              vem denna representation egentligen spelar roll. Gör det någon 
              skillnad för de som visas på duken att de råkar 
              vara lesbiska eller ha mörk hudfärg? Givetvis inte. De 
              som möjligtvis skulle kunna gynnas av det är i så 
              fall exempelvis lesbiska konsumenter som vill se porr men vill slippa 
              se män. Om detta är tillräckligt för att porren 
              ska kvala in som feministisk är mycket tveksamt.
 
  Till för publiken
 
  Slutsatsen en kan dra är att skådespelarna åtminstone 
              i viss mån har det något bättre på dessa 
              inspelningsplatser, och att Taormino eftersträvar att göra 
              upplevelsen så behaglig som möjlig genom att tillhandahålla 
              vad deltagarna behöver, väl är positivt i någon 
              mån. Men i och med vad en jämför med har jag svårt 
              att se att detta skulle vara tillräckligt för att den 
              ska kallas feministisk. Inte heller kommer den ifrån att existera 
              i ett kapitalistiskt system, eller att den måste tillfredsställa 
              sin publik.
 
  Whisnants slutsats är att feminismen i Taorminos 
              porr präglas av en bristfällig analys och att även 
              ifall en antar att feministisk porr är teoretiskt möjlig 
              så faller hennes porr långt från vad en skulle 
              kunna kräva av sådan porr. Jag är mycket benägen 
              att anse detsamma.
 |