|  Var står GAPF?
 Organisationen 
              GAPF – Glöm aldrig Pela och 
              Fadime – arbetar mot hedersvåld. Den leds av Sara 
              Mohammad, som har fått priser och utmärkelser 
              för sitt arbete, men av andra fått hård kritik 
              för att sprida rasism genom att framställa islam som det 
              stora hotet mot Sveriges kvinnor. Nu ifrågasätts även 
              andra personer i GAPF, bland annat för samarbete med Sverigedemokraternas 
              nättidning Avpixlat*. Det skriver Gerda Christenson i en debattartikel. Organisationen GAPF startades 2001 av Sara 
              Mohammad, som nyligen blev utnämnd till heders-doktor 
              vid Linköpings universitet. Organisationens namn syftar på 
              de två mest kända offren för så kallat heders-mord 
              i Sverige: Pela Atroshi och Fadime 
              Sahindal.
 
  Sara Mohammad har bland annat kritiserats för att 
              hennes kritik av hedersvåld går över i rasism mot 
              muslimer. Ett exempel var när hon medverkat i en starkt rasistisk 
              film om islam, kallad "Muslims in Europe". 
              Sara Mohammad har också fått kritik för att hon 
              har kallat sig själv "stolt islamofob" 
              och att hennes argumentation ofta låter likadan som när 
              Sverigedemokraterna pratar om islam.
 
  GAPF i sin tur kritiserar ofta vad de kallar "svenska" 
              feminister för att inte bry sig om hedersvåld och den 
              som de allra oftast har kritiserat har varit Gudrun 
              Schyman (F!).
 
  Kritik från Expo
 
  För bara några månader sedan fick GAPF också 
              kritik från Expo** för att de bjudit in rasistiska talare 
              till den "Fadime-gala" som de ordnar varje år. Kritiken 
              gällde Devin Rexvid, doktorand 
              i Umeå och projektanställd på GAPF, samt Ann 
              Heberlein, författare och lektor i etik. 1. Båda har skrivit anti-muslimska artiklar. 
              Ann Heberlein har exempelvis skrivit: "Vi 
              måste hantera att majoriteten av de terrordåd som drabbar 
              oss, våra värderingar, vår frihet, ja hela vårt 
              sätt att leva, hämtar både argument och drivkraft 
              ur islam." 2.
 
  Hon påstod i artikeln bland annat att det år 
              2014 hade skett 395 religiöst grundade terrorattacker i Europa. 
              Men den rapport från Europol som hon hänvisade till angav 
              i själva verket att det skett 2 (två). 
              Efter en storm av kritik rättades artikeln.
 
  
  Devin 
              Rexvid har exempelvis skrivit: "Tänk 
              att den bild på franska poliser som ber en burkiniklädd 
              kvinna att ta av sig burkinin, var istället en bild på 
              franska poliser som bad en kvinna eller man i SS-uniform att ta 
              av den. Många skulle säkert ställa sig bakom polisens 
              agerande att inte tillåta nazistuniform på stranden 
              eller andra offentliga platser. Men nu när polisen vill få 
              bort politisk islams uniform från offentliga platser i Frankrike 
              så blir det ramaskri." 3. 
  Men om det hade handlat om en nazistuniform hade makten 
              säkerligen sett annorlunda ut än på den bilden. 
              Det som syns på bilden är ju en underordnad kvinna som 
              tvingas att klä av sig – av maktens män.
 
  Devrin Rexvid vill till varje pris ha bort slöjan, 
              men han ser inte att hans krav på att kvinnor ska tvingas 
              ta av sig slöjan är lika fel som religiösa ledares 
              krav att kvinnor ska ta på sig den. Det är inte upp till 
              män att avgöra vad kvinnor ska ha, eller inte ha, på 
              sig.
 
  Även Sara Mohammad har skrivit positivt om slöjförbud 
              i Sverige. 4.
 
  Samarbetar med Avpixlat
 
  Nu visar det sig att en annan aktivist i GAPF, Camilla 
              Grepe, redaktör för tidskriften Bright, samarbetar 
              med Avpixlat. 5.
 
  I rasistiska Swebbtv 
              intervjuas hon av Jan Sjunnesson, 
              och hon förklarar att islam inte är som kristendomen: 
               "Islam har en politisk aspekt, helt klart. 
              Den är på hugget på ett helt annat sätt [än 
              kristendomen]. Den strävar efter ett världsherravälde, 
              den vill upprätta kalifatet." 6.
 
  För Camilla Grepe handlar detta alltså om 
              islam, och därmed alla muslimer, inte om eventuella extrema 
              grupper, utan religionen som sådan. Hon fortsätter:
 
  "Vi ska inte förledas 
              att tro att bara för att det är si-och-så 'få' 
              procent muslimer totalt sett i Sverige så har vi inget problem. 
              Därför att i vissa bostadsområden så har vi 
              en väldigt hög andel muslimer, och där finns problemet."
 
  Det där lät allvarligt. De sa förstås 
              ingenting om hur det ser ut i reda siffror. Men det kan ju vi 
              kolla upp!
 
  Det stora hotet?
 
  SCB:s (Statistiska 
              centralbyrån) aktuella siffra (maj 2017) visar att 
              Sveriges befolkning idag är 10 023 893 personer. Enligt Nämnden 
              för Statligt Stöd till Trossamfund finns det ungefär 
              139 700 aktiva muslimer i Sverige. Det blir alltså drygt 
              1 procent av Sveriges befolkning. Hur många av de aktiva 
              muslimerna i denna dryga procent som också kan antas vilja 
              påverka Sveriges lagstiftning 
              i religiös riktning, det vet vi lika lite som vi vet hur många 
              av de aktiva kristna, som vill det. (Jag tänker exempelvis 
              på det pågående kristna försöket att 
              sabotera lagen om rätt till abort genom att införa "samvetsfrihet" 
              – att sjukvårdspersonal ska kunna vägra utföra 
              aborter och vägra informera om preventivmedel.) Men att det 
              hur som helst är betydligt fler kristna som vill sabotera kvinnors 
              villkor är uppenbart med tanke på att att de aktiva kristna 
              är mångdubbelt fler.
 
  Forskningsrapport utan forskning
 
  I februari i år släppte MSB 
              (Myndigheten för samhällsskydd och 
              beredskap) en rapport som heter "Muslimska 
              brödraskapet i Sverige", skriven av terrorismforskarna 
              Magnus Norell och Aje 
              Carlbom, samt Pierre Durrani, 
              som Norell hävdar har varit med i Muslimska Brödraskapet. 
              I rapporten står att: "I grunden 
              håller islamister på att bygga upp en parallell samhällsstruktur 
              som konkurrerar med det övriga samhället om svenska medborgares 
              värdegrund." 7.
 
  Även den rapporten ansåg alltså att 
              islam håller på att ta över i Sverige. Men kritiken 
              av rapporten lät inte vänta på sig. Forum 
              – idéburna organisationer med social inriktning 
              sammanfattade att kritiken "rör mycket 
              allvarliga fel såsom bristande metodik, bristande källhänvisningar, 
              hänvisningar till högerextrema källor, egna debattartiklar 
              som faktaunderlag, avsaknad av hänvisning till forskning som 
              visar andra slutsatser och slutsatser om personer och organisationer 
              som det inte finns grund för." 8. 23 av Sveriges forskare på islam protesterade. 
              9. MSB markerade då att de inte stod bakom 
              sin rapport, den skulle bara ses som en "förstudie" 
              som endast artikelförfattarna stod för. 10.
 
  Och varför skriver jag om den här? Jo, för 
              att det fanns några som gick ut till stöd för den 
              ovetenskapliga rapporten. Just det, GAPF, genom Sara Mohammad, tillsammans 
              med några till (främst enskilda). 11. Även i deras artikel blandar de ihop 
              vanliga muslimer och islamism.
 
  Religionskritik?
 
  Någon kanske undrar varför jag är så negativ 
              till GAPF-arnas kritik av islam. De som känner mig vet ju att 
              jag inte alls är någon som brukar försvara religiösa. 
              Jag anser att alla religioner är patriarkala – inklusive 
              islam, att alla religiösa friskolor (oavsett religion) borde 
              förbjudas omedelbart, och att slöjan är en symbol 
              för patriarkat.
 
  Men grejen är att jag håller med egyptiska 
              Nawal El-
 Saadawi som (i alla fall påstås ha) sagt att 
              smink är lika patriarkalt som slöjan, eller som hon kallat 
              sminket: "den postmoderna slöjan". 
              Jag tycker varken att vi ska förbjuda sminket eller slöjan. 
              Däremot ska vi kritisera att bägge begränsar oss 
              kvinnor. Men det är inte införandet av förbud riktade 
              mot kvinnor som leder till förändring. Det är, som 
              El-Saadawi säger, makten som behöver "avslöjas". 
              Det som behövs är alltså både religionskritik 
              och kritik av den patriarkala kulturen.
 
  Men det som GAPF-folket gör är inte religionskritik. 
              Det är att skapa ett vi och dom grundat på rasism.
 
  Skapandet av "de andra"
 
  Det blir väldigt tydligt i intervjun på Swebbtv. De sitter 
              där och fikar och pratar avslappnat på Kulturhusets tak 
              i Stockholm, och programledaren frågar varför det är 
              så mycket känsligare att diskutera islam än att 
              diskutera kristendom i Sverige? (suck) 
              Camilla Grepe ser ut att fundera och svarar att hon tror att det 
              grundar sig i artighet, att vi uppfostrats till att inte kritisera 
              våra gäster. Rent psykologiskt blir vi försiktiga 
              med att kritisera alla andra.
 
  Men vi måste förstå, förklarar 
              hon vidare, att islam är en politisk religion som har ett förakt 
              för demokrati, som anser att kvinnor ska hållas kort, 
              att homosexuella ska dödas och så vidare.
 
  För den som inte tänkte efter kanske det hon 
              sa lät bra. Men det som hände här var flera saker:
 1. 
              Sådant som egentligen utmärker de flesta organiserade 
              religioner – som hierarkisk struktur, kvinnoförakt och 
              motstånd mot homosexuella – gjordes om till något 
              typiskt för just islam. Islam blev "det onda" som 
              hotar oss alla. 
  2. För att skapa hotfullhet, framställdes islam som en, 
              trots att det inom islam precis som inom kristendomen finns flera 
              olika inriktningar och tolkningar.
 
  3. Detta enväldiga, onda islam kopplades ihop med alla "gäster" 
              i Sverige. Det skapas ett "vi och dom", i första 
              hand vi "svenskar" mot "muslimer", men också 
              mot alla invandrare – gäster – i Sverige.
  De 
              framställer Sverige som något annat än det mångkulturella 
              samhälle vi faktiskt är, och de förnekar att de flesta 
              av oss svenskar idag (oavsett vilken religiös/kulturell bakgrund 
              vi har) faktiskt inte är religiöst aktiva – och 
              att många av oss vardagligt kan blanda lite i firandet av 
              traditionellt "religiösa" högtider från 
              flera religioner.
  De sprider istället en uppdelning av människor 
              utifrån religion och kultur/etnicitet. Det 
              är klassisk rasism.
 
  En sak till: Pela och Fadime. Pela Atroshis syster har 
              ifrågasatt att Sara Mohammad använder Pela för att 
              föra sitt korståg mot islam. 12. Och lyssna på, eller läs, Fadime 
              Sahindals tal i riksdagen 2001. 13. Hennes starka och respektfulla skildring 
              om sin utsatthet för hedersproblematiken har ingen som helst 
              likhet med Sara Mohammads islamhat.
  Det jag skrivit här om GAPF och kopplingen till rasistisk höger 
              är den kanske allvarligaste kritiken mot GAPF. Men det finns 
              också en allmän feministisk kritik. Ett sådant 
              exempel blir tydligt när en tittar på GAPF:s tidigare 
              sekreterare Virpi Hellmark (som skrivit 
              flera debattartiklar tillsammans med Sara Mohammad).
 
  Virpi Hellmark är aktiv på OLA 
              Stödjour i Nyköping. Den startades med motiveringen 
              att jourer måste vara till även för män, vilket 
              betyder att OLA Stödjour har boende för utsatta oavsett 
              kön.
 
  Nyköpings kommun 
              valde att upphandla enligt det samkönade alternativet istället 
              för att fortsätta ge stöd till kvinnojourer. Eftersom 
              upphandlingen ändrades till att gälla jourverksamhet för 
              både män och kvinnor "valde" kvinnojouren 
              MIRA i Nyköping att inte konkurrera om uppdraget från 
              kommunen. 14.
 
  "Relationsvåld"
 
  Virpi Hellmark har också (tillsammans med Elin Lundh) skrivit 
              en kandidatuppsats vid Lunds universitet om "könets 
              betydelse för våld i nära relationer". 
              15.
 
  Där ifrågasätter de att 
              "kunskapsfältet relationsvåld" (!) har 
              fått domineras av analyser om "mäns 
              våld mot kvinnor". De skriver att denna "polarisering" 
              av ämnet har styrt både all offentlig förvaltning 
              och vilka som genom Brottsofferfonden har fått bidrag till 
              sina forskningsprojekt. Detta vill författarna ändra på. 
              De har därför i sin uppsats uteslutit 
              all forskning som utgår från mäns våld mot 
              kvinnor och istället utgått från forskare 
              med andra förklaringar.
 
  Eventuella feministiska tolkningar ska helt enkelt bara 
              bort.
  Helene Bergman, Virpi Hellmark, Alice Teodorescu och Maria Abrahamsson.
 
 
 Aktiv 
              anti-feminist
  En annan kvinna, som idag sitter i GAPF:s styrelse, är
 Helene Bergman. Hon har gjort sig 
              känd genom en rad debattartiklar i olika tidningar, där 
              hon kommit med mer eller mindre uppenbart falska påståenden. 
              Bland annat har hon påstått att hon "i 
              många år ledde Sveriges Radios legendariska kvinnoprogram 
              Radio Ellen". 16.
 
  Katarina Mazetti, som 
              faktiskt var programledare (och producent) 
              för Radio Ellen berättar att det enda Helene Bergman gjort 
              för dem var några få frilansjobb från Bangladesh, 
              vilka dessutom anmäldes och dömdes i radionämnden 
              för både osaklighet och partiskhet, så det var 
              givet att det inte blev fler jobb där för Bergman. 17.
 
  Katarina Mazetti konstaterar att Helene Bergman använder 
              sin falska bakgrund för att leverera hätsk kritik av dagens 
              feminism. "Och hon kan göra det ostraffat 
              – vem minns vad som sades i radio för trettio år 
              sen?" 18.
 
  Helene Bergman påstår att hon arbetat feministiskt 
              sedan 1970-talet, men hon har ingen aning om feminismens paroller, 
              utan skriver exempelvis att "Jag skrev 
              under kvinnokampsdevisen: 'Det privata är det personliga.'" 
              19. Någon sådan paroll fanns det 
              självklart inte, så vi får anta att hon syftar 
              på "Det personliga är politiskt".
 
  Feminism – manshat
 
  Helene Bergman är i själva verket anti-feminist. På 
              mansrätts-aktivisten Pelle Billings 
              blogg har hon bland annat skrivit om hur feminismen har blivit en 
               "förtryckande maktapparat" 
              i Sverige. 20.
 
  På sin egen blogg skriver hon om hur hon har JO-anmält 
              åklagaren Marianne Ny för att Julian Assange har behandlats 
              så illa av Sverige – själv tyckte hon så 
              mycket om honom när hon hälsade på honom i England 
              och "vet" att han är 
              oskyldigt anklagad. "Min långa erfarenhet 
              av livet som journalist och feminist, och av män och journalistkollegor, 
              säger att det är en falsk bild." 21.
 
  Och hon hänvisar i inlägget till hur allmänläkaren 
              och obducenten behandlades under fallet med den styckmördade 
              Catrine da Costa under 1980-talet – och hela denna utveckling 
              skedde för att, enligt Helene Bergman, feminismen under 1980-talet 
              vände till att "angripa män 
              och mäns sexualitet".
 
  Förutom allt detta är Helene Bergman också 
              en av dem som påstår att Sverige håller på 
              att intas av islam: "En islamistisk könsapartheid 
              breder ut sig över Sverige." 22.
 
  Fler anti-feminister
 
  Helene Bergman står även på GAPF:s hemsida som 
              en av organisationens "goodwill-ambassadörer 
              2016".
 
  Bland andra goodwillambassadörer finns bland annat 
              Alice Teodorescu, politisk redaktör 
              och chef för ledarsidan på Göteborgs-Posten, som 
              fått tidningen att gå från liberal till råhöger. 
              Samtidigt försvann flera ledarskribenter från tidningen. 
              Och när Elin Grelsson Almestad 
              slutade skriva för GP motiverade hon det just med att "GP:s 
              ledarsida blivit ett organ för Sverigedemokraterna". 
              23.
 
  En annan goodwillambassadör är Maria 
              Abrahamsson, riksdagsledamot (M), som under sin tid som ledarskribent 
              i Svenska Dagbladet har profilerat sig som stark kritiker av feminism, 
              framför allt "radikalfeminism" 
              och "statsfeminism".
 
  Egentligen kanske det bara är vad en kan vänta 
              sig. Maria Abrahamssons och Helene Bergmans beskrivningar av hur 
              den hemska "radikalfeminismen" har tagit över, och 
              förvandlats till en påtvingad "statsfeminism", 
              är ju i grunden samma föreställning som den att islam 
              håller på att ta över Sverige.
 
  Vilket ansvar har GAPF?
 
  Förutom att Sara Mohammad får höra att hennes kritik 
              av islam låter som SD, får hon ibland också frågor 
              om varför hon så ofta hyllas, och hänvisas till, 
              på Sverigedemokraternas sidor på nätet, när 
              de skriver om att islamisterna håller på att skapa ett 
              kalifat*** i Sverige.
 
  GAPF har då på sin Facebooksida skrivit 
              att de inte stöder Sverigedemokraterna. 
              Det är nog sant. Men mot bakgrund av allt jag skrivit om här, 
              borde de allvarligt fundera över vilka människor de vill 
              samarbeta med, och vilka som ska få representera deras organisation.
 
  För som det är nu förlorar GAPF trovärdighet 
              i sin kamp mot hedersproblematik genom att framstå mer som 
              en i första hand anti-feministisk och rasistisk kampanjorganisation 
              mot islam.
 Gerda Christenson
  * 
              Avpixlat är en 
              formellt oberoende nättidning som startats av Sverigedemokraterna 
              och där Sverigedemokrater skriver.
  ** Expo är en anti-rasistisk organisation som granskar rasistiska grupper 
              och utbildar om bland annat "organiserad intolerans". De ger också 
              ut en tidskrift med samma namn.
 
  *** Kalifat 
              = ett samhälle byggt på islamska 
              lagar.
 
  NOTER:1. Bilan Osman: 
              Hedersvåldets offer sviks av de som säger sig värna 
              dem. Expo Idag 3/2 2017.
 2. Ann Heberlein: Vi 
              måste tala om islam. Göteborgs-Posten 26/3 2016.
 3. Facebookinlägg av Devin Rexvid. 27/8 2016.
 4. Sara Mohammad: Slöjförtryck 
              ingen mänsklig rättighet. Expressen 25/4 2010.
 5. GAPF, 
              Devin Rexvid, Camilla Grepe och Avpixlat. Torbjörn Jerlerups 
              blogg 3/4 2017.
 6. Trekaffe med Camilla Grepe. Swebbtv 5/2 2017.
 7. Magnus Norell, Aje Carlbom & Pierre Durrani: Muslimska Brödraskapet 
              i Sverige. MSB 2017.
 8. Göran Pettersson: MUCF 
              pekar ut organisation som odemokratisk – utan bevis. Forum 
              – idéburna organisationer med social inriktning 19/4 
              2017.
 9. Emin Poljarevic, Mattias Gardell, Jan Hjärpe, Eli Göndör 
              och 19 andra religionsforskare: Undermålig 
              forskning i svensk myndighetsrapport. Bloggen "Religionsvetenskapliga 
              kommentarer" 2/3 2017.
 10. Maja Flygt: Stark 
              kritik mot rapport om Muslimska brödraskapet. DN 3/3 2017.
 11. Sara Mohammad m.fl: ”Bra 
              att myndighet granskar islamismen”. Svenska Dagbladet 
              15/3 2017.
 12. GAPF 
              "mer islamhat än heder". Torbjörn Jerlerup 
              på bloggen Motargument 27/3 2017.
 13. I skriven form HÄR 
              och inspelat HÄR.
 14. Ser 
              inga problem med stödjour för alla. P4 Sörmland/Nyköping 
              25/7 2011.
 15. Virpi Hellmark & Elin Lundh: Kampen om ägandet av frågan 
              – könets betydelse för våld i nära relationer. 
              Sociologiska institutionen vid Lunds universitet VT 2012.
 16. Helene Bergman: Kvinnokampen 
              kidnappades, förvrängdes till statsfeminism. Pelle 
              Billings blogg 31/12 2012.
 17. Att 
              skalda sitt eget cv – Om Helene Bergman som ljuger... 
              Katarina Mazettis blogg 17/7 2014
 18. Katarina Mazetti: Att 
              skalda sitt eget cv. Feministiskt Perspektiv 22/1 2014.
 19. Helene Berman: Min 
              feministiska historia. Ledarsidorna.se 5/12 2016.
 20. se not 16.
 21. The 
              Constitutional State of Sweden is threatened by the Case of Assange. 
              Helene Bergmans blogg 4/10 2012.
 22. Helene Bergman: Stå 
              upp för alla kvinnor – säg nej till könsapartheid. 
              Göteborgs-Posten 21/5 2015.
 23. Julia Lundin: Kulturskribent 
              slutar: ”GP:s ledarsida ett organ för SD”. 
              Resumé 10/8 2015.
 
  |