| Sammanfattning
  Kvinnofronten beklagar att utredningen inte har tagit utgångspunkt 
        i den analys som är själva grunden till att Sverige införde 
        sexköpslagen: analysen att män och kvinnor har olika makt i 
        samhället utifrån kön, att prostitutionen är det 
        kanske yttersta uttrycket för könens olika makt, och att prostitution 
        därför står i motsättning till ett jämställt 
        samhälle. Istället har utredaren fokuserat på individens 
        rättigheter, och alltför ofta är den individen förövaren.
 
  Kvinnofronten motsätter sig utredarens förslag att försämra 
        den svenska sexköpslagen genom att gradindela brottet så, att 
        straffet för de sexköp som inte bedöms som människohandel 
        sänks. Utredarens förslag riskerar att sända signaler internationellt 
        att Sverige inte längre tar lika allvarligt på prostitutionsköp. 
        Förslaget riskerar också att sabotera lagens normerande effekt. 
        Kvinnofronten stöder istället helt det särskilda yttrande 
        som flera av experterna har skrivit.
 
  Kvinnofronten noterar vidare att flera av utredarens formuleringar dels 
        bagatelliserar sexköpsbrott mot vuxna, dels står i direkt motsättning 
        till såväl utredningens uppdrag som svensk lagstiftning. (Se 
        punkten nedan om utredarens formuleringar och syn på sexköpsbrottet.)
 
  Kvinnofronten är kritisk även till utredningens övriga 
        förslag, med undantag av förslaget att köp av sexuell handling 
        av barn aldrig ska straffas med böter, utan att straffpåföljden 
        alltid ska vara fängelse. Vi motsätter oss däremot att 
        fängelsestraffet för köp av sexuell handling av barn ska 
        kunna sättas så lågt som 14 dagar.
 
  Kvinnofronten uppmanar regeringen att inte följa utredningens förslag 
        utan istället föreslå åtgärder som skulle vara 
        i linje med den svenska sexköpslagens intentioner:
 | 
        |  
  att böter ska tas bort ur straffskalan för sexköpsbrott 
        och att straffskalan ska vara fängelse i upp till två år, 
  att brottsoffer vid sexköp regelmässigt ska ha rätt till 
        målsägandebiträde, 
  att om det förekommit inslag av våld eller tvång i den 
        sexuella handlingen eller om offret tagit fysisk skada av den sexuella handlingen ska det alltid dömas enligt straffskalans övre del, 
  att undantag från dubbel straffbarhet ska införas, så 
        att den som lever i Sverige kan dömas även för sexköp som 
        sker utomlands, 
  att prostitution aldrig får anses som näringsverksamhet, så 
        att Skatteverket skönstaxerar den som blivit prostituerad, 
  att brottsbenämningen "utnyttjande av barn genom köp av 
        sexuell handling" inte 
        ska införas, 
  att böter ska bort ur straffskalan för köp av sexuell handling 
        med barn och att straffskalan ska vara fängelse i lägst sex 
        månader och högst fyra år, 
  att den som i prostitution utnyttjar någon som faktiskt är 
        ett barn alltid 
        ska dömas för köp av sexuell handling av barn. 
  att Mikamottagningarna i Stockholm, Göteborg och Malmö ska få 
        ökade resurser, så att de kan ha ett helhetsperspektiv på 
        prostitution och hjälpa prostituerade även till bostad 
        och arbete, 
        som är en förutsättning för att du ska få en 
        verklig möjlighet att ta dig ur prostitutionen, samt 
  att ett nationellt prostitutionscentrum snarast bör inrättas.
 | 
        |  Kommentarer
 
  Utredarens formuleringar och syn på sexköpet
 
  Utredaren skriver upprepade gånger i utredningen som skäl till 
        att ändra brottsbenämningen respektive straffskalan gällande 
        barn: "Ett sexköp av en ung person 
        bör således alltid betraktas som ett utnyttjande av den unge 
        och kan aldrig ses som en affärstransaktion mellan två jämbördiga 
        parter."
 
  Formuleringen medför att ett sexköp av någon som inte 
        är barn kan ses som en affärstransaktion 
        mellan två jämbördiga parter. Detta står i direkt 
        motsättning till svensk lagstiftning, som konstaterar att sexköp 
        aldrig kan ses som en affärstransaktion 
        mellan jämbördiga parter, utan tvärtom alltid är en 
        brottslig handling. Varför har utredaren valt att återkommande 
        uttrycka sig på detta sätt?
 
  Vidare skriver utredaren att brottsbenämningen gällande barn 
        ska ändras till utnyttjande av barn 
        genom köp av sexuell handling "för 
        att ytterligare markera skillnaden mellan barn och vuxna i fråga 
        om köp av sexuella handlingar."
 
  Men sexköp är enligt svensk lagstiftning idag alltid ett utnyttjande, 
        oavsett vem som utsätts. Genom att kriminalisera den som köper 
        sex slår den svenska lagen fast att det finns ett maktförhållande 
        mellan den som köper och den som genom köparen blir prostituerad 
        – att den som köper utnyttjar och den som blir prostituerad 
        därmed blir utnyttjad. Att den svenska sexköpslagen är 
        så formulerad beror på att den grundas i kunskap om prostitution, 
        som bygger på såväl nationell som internationell forskning.
 
  Genom formuleringar som dessa bagatelliserar utredaren sexköps-
 brottet. Att utredaren sedan föreslår en sänkning av straffet 
        för de sexköp mot vuxna som inte bedöms vara människohandel 
        är ytterligare en förminskning av brottet.
 
  Formuleringarna/bagatelliseringen står i motsättning såväl 
        till de direktiv utredaren fått (2014:128) 
        som till den nuvarande svenska lagstiftningen.
 
  Kvinnofronten anser att det är mycket allvarligt att utredaren på 
        detta sätt går emot sexköpslagens intentioner. Att utredningen 
        genomgående undviker att diskutera sexköp i dess sammanhang, 
        samhälleligt och utifrån offrens perspektiv, gör att vi 
        är mycket kritiska till utredningen i sin helhet.
 
  Kapitel 3.
 Köp av sexuell tjänst
 
  3.7
  ÖVERVÄGANDEN OCH FÖRSLAG 
  3.7.2
  Förändringar av straffbestämmelsen 3.7.3
  Brottet köp av sexuell tjänst ska gradindelas 
  Kvinnofronten motsätter oss utredarens förslag att gradindela 
        brottet. Vi ställer oss bakom det yttrande som experterna Kajsa Wahlberg, 
        Stina Holmberg, Marianne Nordström och Patrik Cederlöf lämnat 
        i utredningen. Deras yttrande mot en gradindelning av sexköpsbrottet 
        har också stöd i att tidigare utredningar gjort samma bedömning 
        som de gör av riskerna med en gradindelning.
 
  Kvinnofronten vill betona riskerna att:
 - rättsväsendets resurser satsas 
        på det brott som ger högre straff,
 - färre brott därmed förs till åtal och leder till 
        dom,
 - lagstiftningens attitydpåverkande effekt minskar,
 - de som prostituerats inte får det stöd och skydd de har rätt 
        till,
 - sexköpsbrottet uppfattas som mindre allvarligt,
 - det internationellt skulle uppfattas som att Sverige backat i sin lagstiftning 
        mot "vanliga" sexköp.
 
  FÖRSLAG GRUNDAT I TANKEFEL
 Utredningen konstaterar först att sexköpsbrott idag oftast leder 
        till strafföreläggande samt att polisen oftast inte utreder 
        om sexköpen även handlar om människohandel och/eller koppleri. 
        I en önskan att få polisen att göra mer omfattande utredningar 
        föreslår utredaren att sexköpsbrottet ska gradindelas. 
        Utredaren har inga egentliga argument för en gradindelning, förslaget 
        bygger på förhoppningen att 
        polisen, trots straffsänkningen av normalbrottet, ska satsa mer på 
        utredningarna, så att eventuell människohandel eller koppleri 
        ska uppdagas.
 
  Detta är ett tankefel, som säkerligen kommer att få motsatt 
        effekt. Utredningen har tidigare konstaterat att polisen i mycket begränsad 
        omfattning bedriver arbete kring dessa brott – köp av sexuell 
        tjänst, koppleri och människohandel – samt att polisen 
        anger att detta är en resursfråga (3.4 
        respektive 3.7.2), och polisen föreslås inte få 
        mer resurser på grund av gradindelningen. Hur 
        skulle gradindelningen få till följd att polisen skulle satsa 
        mer på brotten, när samtidigt straffet för normalbrottet 
        i och med gradindelningen i praktiken ska sänkas?
 
  Detsamma gäller övriga rättsväsendet. Utredningen 
        konstaterar angående åklagarnas inställning idag (3.4, 
        sidan 74) att: "Åklagarna 
        betonar att de naturligtvis vill att så många sexköpare 
        som möjligt ska rapporteras in och lagföras men att det med 
        hänsyn till hur lågt straffvärde ett sexköpsbrott 
        har i jämförelse med koppleri- och människohandelsbrott 
        är naturligt att sexköpsbrott inte prioriteras." 
        Hur kommer en sänkning av straffet för normalbrottet sexköp 
        då påverka åklagarna jämfört med idag?
 
  Risken är uppenbar att experter och tidigare utredare kommer att 
        få rätt: att resultatet blir att sexköp blir än mindre 
        prioriterat hos såväl polisen som övriga rättsväsendet.
 
  SEXKÖPSLAGENS GRUNDANALYS
 En annan väg att gå vore att ta bort böter ur straffskalan 
        för sexköp över huvud taget. Utredaren betonar vikten av 
        att ta bort böter ur straffskalan för sexköp av barn. Men 
        det enskilda sexköpet är en företeelse som även fortsättningsvis 
        måste ses i det sammanhang som sexköpslagen grundas på; 
        ett ojämlikt samhälle där (företrädesvis) män 
        utnyttjar (företrädesvis) kvinnor, framför allt unga 
        kvinnor. Internationell forskning visar att den som blir prostituerad 
        ofta är i tidiga tonåren vid det första prostitutionstillfället, 
        cirka 14 år. 1. 
        Detta bekräftas av exempelvis erfarenheter från dåvarande 
        Prostitutionsenheten i Stockholm. 2. 
        Dessutom har majoriteten en bakgrund av andra sexuella övergrepp 
        i barndomen. 3. I en undersökning från dåvarande Ungdomsstyrelsen 
        angav närmare 80 procent av de tonåringar som hade erfarenhet 
        av "sex mot ersättning" att de varit utsatta för andra 
        sexuella övergrepp innan prostitutionen. 4.
 
  Kvinnorörelsen har länge krävt att böter ska tas bort 
        ur straffskalan för sexköpslagen över huvud taget.
 
  Kvinnofronten anser:
 | 
        |  att sexköpslagen inte ska gradindelas, 
  att böter ska tas bort ur straffskalan, 
  att straffskalan ska vara fängelse i upp till två år. 
 
 | 
        | STÖD 
        TILL UTSATTAFör Kvinnofronten är det avgörande att en gradindelning 
        får till följd att de som utnyttjas i normalbrottet sexköp 
        inte skulle få det stöd och skydd de har rätt till enligt 
        EU-direktiv.
 
  Om utredarens förslag genomfördes innebär det att endast 
        den som varit utsatt för "grovt sexköp" får 
        rätt till målsägandebiträde. Det kan vi inte acceptera. 
        Även här brister utredaren i att se sexköpens sammanhang. 
        Sett till kön visar en svensk studie att det är vanligare att 
        killar utsätts i prostitution vid ett enstaka tillfälle, medan 
        tjejer utsätts upprepat. 5. Samma studie visar att tjejers skäl 
        till prostitution förutom behov av pengar ofta är en del av 
        ett självskadebeteende till följd av tidigare sexuella övergrepp. 
        Dessutom sker det första prostitutions-
 tillfället när de är i tidiga tonåren. När det 
        enskilda sexköpet sätts i sitt sammanhang blir det självklart 
        att offret måste ha rätt till målsägande-
 biträde oavsett vilka former just det aktuella sexköpet tagit.
 
  När sexköpslagen infördes var det självklart att den 
        skulle kombineras med stora satsningar på stöd till kvinnor 
        i prostitution och hjälp att ta sig ur. Men lika länge har samhällets 
        satsningar på sådant stöd varit bristfälligt, och 
        avsatta resurser till de tre prostitutions-enheterna har dessutom minskat. 
        Detta bryter mot intentionerna med sexköpslagen. Kvinnofronten anser 
        det särskilt viktigt att den som utnyttjas i sexköp ska få 
        stöd och hjälp både i rättsprocessen och för 
        att ta sig ur prostitutionen.
 
  Kvinnofronten anser:
 | 
        |  att brottsoffer vid sexköp regelmässigt ska ha rätt till 
        målsägande- biträde,
 
  att att Mikamottagningarna i Stockholm, Göteborg och Malmö ska 
        få ökade resurser, så att de kan ha ett helhetsperspektiv 
        på prostitution och hjälpa prostituerade även till bostad 
        och arbete, som är en förutsättning 
        för att du ska få en verklig möjlighet att ta dig ur prostitutionen, 
  att en nationell prostitutionsenhet startas för att bland annat hjälpa 
        dem som inte bor i storstäderna. 
 
 | 
        | Utredningen 
        nämner i dessa delar även informationsinsatser, och Kvinnofronten 
        vill markera att vi anser att informationsinsatser är både 
        viktiga och nödvändiga för att skapa en bred medvetenhet 
        i samhället om lagstiftningens syn på prostitution.
  FÖRSLAGET FÖRÄNDRAR FÖRUTSÄTTNINGARNA 
        FÖR SEXKÖPSLAGEN
 Den svenska sexköpslagen grundar sig i analysen att vi lever i ett 
        ojämlikt samhälle, med en tydlig maktordning utifrån kön. 
        Att köpa en annan människa kan ses som den yttersta maktutövningen, 
        och prostitution handlar huvudsakligen om att män utnyttjar kvinnor 
        och flickor. Men sexköpslagen slår fast att ingen någonsin 
        har rätt att köpa en annan människa att använda sexuellt, 
        att varje sexköp är ett övergrepp. Genom det befäster 
        sexköpslagen kvinnors mänskliga rättigheter. Därför 
        har den svenska lagen inspirerat kvinnor världen runt att stå 
        upp för sina rättigheter och kräva att sexköpslagar 
        ska införas i alla länder.
 
  Kvinnofronten kan aldrig acceptera att sexköpslagen försvagas 
        på det sätt som den föreslagna gradindelningen skulle 
        innebära och vi vill därför särskilt uppmana regeringen 
        att inte följa utredningens förslag 
        på denna punkt.
 
  3.7.4
  Närmare om grovt köp av sexuell tjänst 
  Kvinnofronten anser att sexköpsbrottet inte 
        ska gradindelas. Om det ska anges vad som ska göra att den övre 
        delen av straffskalan ska gälla, anser Kvinnofronten att våld 
        som sådant också måste finnas med. Dels anser vi att 
        formuleringen i lagtexten inte kan vara 
        "den som utfört tjänsten" utan bör vara 
        "den som utsatts för brottet". Dels anser vi att 
        det inte räcker med kriterierna att offret befunnit sig i en utsatt 
        situation eller att gärningen annars varit av hänsynslös 
        art – även fysiskt våld ska alltid innebära att 
        brottet ska dömas hårdare.
 
  Kvinnofronten anser:
 | 
        |  att om det förekommit inslag av våld eller tvång i den 
        sexuella handlingen eller om offret tagit fysisk skada av den sexuella 
        handlingen ska det alltid dömas enligt straffskalans övre del. 
 
 | 
        | Det 
        borde också diskuteras om Sverige borde införa en straffökning 
        liknande Frankrikes, där upprepat brott automatiskt leder till högre 
        straff.
  3.7.5
  Dubbel straffbarhet 
  Kvinnofronten anser i motsats till utredaren att sexköp ska undantas 
        från kravet på dubbel straffbarhet. Utredaren skriver att 
        det finns en "brist på internationell 
        samsyn" i fråga om prostitution som gör det svårt 
        att införa ett sådant undantag. Det stämmer att det inte 
        finns någon internationell samsyn. Men några länder måste 
        gå före.
 
  Sverige valde som första land i världen att kriminalisera sexköp. 
        Flera länder har idag tagit efter den svenska lagstiftningen. Idag 
        finns det dessutom länder som redan har infört ett undantag 
        från kravet på dubbel straffbarhet ifråga om sexköp: 
        Norge och Island. Men utredaren redovisar inte hur den norska respektive 
        isländska lagen är konstruerad.
 
  Vidare skriver utredaren att det finns "svårigheter 
        för en effektiv tillämpning". Detta är dock 
        inte skäl för att avstå från att införa en 
        berättigad lagstiftning. Även här kunde utredaren studerat 
        Norge och Island och redovisat hur lagen har tillämpats där.
 
  Det borde vara en självklarhet att Sverige ska fortsätta vara 
        ett föregångsland i fråga om prostitutionslagstiftning.
 
  Kvinnofronten anser:
 | 
        |  att undantag från dubbel straffbarhet ska införas, så 
        att den som lever i Sverige kan dömas även för sexköp 
        som sker utomlands.
 | 
        |  Kapitel 4.
 Köp av sexuell handling av barn
 
  Kvinnofronten vill betona att vi motsätter oss utredarens allmänna 
        kommentarer, som exempelvis att "Unga 
        verkar generellt ha en liberal attityd till sex mot ersättning". 
        I den undersökning som utredaren hänvisar till 4. finns inget 
        svarsalternativ som är negativt (Svarsalternativ 
        kryssfrågor: Tycker det är ok att andra har sex mot ersättning 
        om båda är med på det, Känner någon i sin 
        egen ålder som har tagit emot ersättning, Har någon gång 
        gett ersättning, Kan tänka sig erbjuda ersättning, Har 
        någon gång tagit emot ersättning, Kan tänka sig 
        ta emot ersättning). Detta kan jämföras med en annan 
        undersökning, där frågan varit om de stöder 
        sexköpslagen, där 92 procent av unga tjejer (15-29 år) 
        och 77 procent av killarna svarade ja. 6.
 
  Självklart spelar både frågeställningar och upplägg 
        av svarsalternativ stor roll för vilka svaren blir. Att dra sådana 
        lättvindiga slutsatser som utredaren gör är inte seriöst 
        i en statlig utredning.
 
  4.7.4
  Utformningen av straffskala för köp av sexuell handling av barn 4.7.5
  Brottet köp av sexuell handling av barn ska gradindelas 
  Kvinnofronten stöder utredningens förslag att böter ska 
        tas bort ur straffskalan. Kvinnofronten anser däremot inte 
        att brottet ska gradindelas. Vi anser även här att utredarens 
        gradindelningsförslag bagatelliserar "normalbrottet". Enligt 
        utredarens förslag skulle normalbrottet köp 
        av sexuell handling av barn ha ett straffvärde som startar 
        vid miniminivå av fängelse, det vill säga 14 
        dagar. Kvinnofronten anser i motsats till utredaren att 14 dagar 
        är ett påfallande lågt straffvärde för ett 
        så allvarligt brott som köp av sexuell 
        handling av barn. När det gäller maximistraffet stöder 
        vi förslaget att det ska vara fyra års fängelse.
 
  Kvinnofronten anser:
 | 
        |  att brottet köp av sexuell handling av barn inte 
        ska gradindelas, 
  att straffskalan för brottet köp av sexuell handling av barn 
        ska vara fängelse i lägst sex månader och högst fyra 
        år. 
 
 | 
        | 4.7.7 Brottet bör benämnas utnyttjande av barn genom köp av sexuell 
        handling 
  Kvinnofronten är starkt emot att brottsbenämningen gällande 
        barn ska ändras till utnyttjande av 
        barn genom köp av sexuell handling "för 
        att ytterligare markera skillnaden mellan barn och vuxna i fråga 
        om köp av sexuella handlingar".
 
  Även här innebär utredarens förslag en bagatellisering 
        av sexköp som sådant. Enligt svensk lagstiftning idag är 
        sexköp alltid ett utnyttjande, oavsett 
        vem som utsätts.
 
  Att ändra brottsbenämningen på det sätt utredaren 
        föreslår skulle öppna för en helt annan syn på 
        sexköp av vuxna, och ge signaler om att samhället ser detta 
        som ett mindre allvarligt brott. Vi hänvisar till 3.7.3 där 
        vi skriver om att se det enskilda sexköpet i sitt större sammanhang. 
        Den vuxna kvinnan som gärningsmannen utnyttjar i prostitution har 
        oftast några år innan varit en flicka i tidiga tonåren 
        som redan före prostitutionen varit utsatt för andra sexuella 
        övergrepp. Hans val att köpa sex medverkar också till 
        den samhälleliga normaliseringen av mäns sexualiserade våld 
        och till bevarandet av ojämställdheten mellan könen.
 Prostitution skadar både de direkt inblandade och hela samhället.
 
  Prostitution är en demonstration av mäns makt och tar ifrån 
        kvinnor rätten till våra kroppar. Det är därför 
        det är ytterst nödvändigt att ha en förståelse 
        för hela företeelsen prostitution vid bedömningen av varje 
        enskild delfråga kring lagstiftningen. Detta saknas i utredningen.
 
  Det är viktigt att ha insikt om att eftersom majoriteten av alla 
        som blir prostituerade har varit utsatta för andra sexuella övergrepp 
        tidigare, och eftersom majoriteten får sin första erfarenhet 
        av prostitution medan de är barn, innebär 
        själva företeelsen prostitution sexuella övergrepp mot 
        barn.
 
  Utredarens förslag att ändra brottsbenämningen på 
        detta sätt innebär i praktiken att Sveriges syn på sexköp 
        förändras, och förslaget underminerar därmed själva 
        syftet med sexköpslagen.
 
  Kvinnofronten anser:
 | 
        |  att utredarens förslag att ändra brottsbenämningen till 
        "utnyttjande av barn genom köp av sexuell handling" inte 
        ska genomföras.
 | 
        |  Kapitel 5.
 Oaktsamhetskravet för gärningsmän beträffande 
        brottsoffers ålder vid sexualbrott mot barn (6 kap. 13 § BrB)
 
  Kvinnofronten anser principiellt att då brottet sexköp har 
        begåtts borde gärningsmannen egentligen kunna dömas enligt 
        uppsåt för 
        köp av sexuell handling med barn. Jämförelse kan 
        göras med brottet stöld i 
        förhållande till snatteri, 
        där gärningsmannen vet att han gör skada, och vilket brott 
        han döms för avgörs av hur allvarlig skadan är, inte 
        av om gärningsmannen visste skillnad på värdet av det 
        han stal respektive snattade. Därmed borde gärningsmannen alltid 
        dömas för köp av sexuell handling med barn i det fall offret 
        för sexköpet är under 18 år. Det gäller oavsett 
        vad han säger att han förstod och oavsett vad barnet eventuellt 
        uppgivit angående ålder.
 
  Det faktum att gällande rätt innehåller ett oaktsamhetskrav 
        gör det självklart att gärningsmannen i dessa fall redan 
        idag borde kunna dömas för köp 
        av sexuell handling med barn. Om gärningsmannen väljer 
        att genomföra sexköpet utan bevis för att offret varit 
        vuxen har han uppenbarligen varit oaktsam. Han har tagit risken att skada 
        ett barn genom att köpa sex av någon som skulle kunna vara 
        ett barn, och han har genom sin handling, oavsett inställning, skadat 
        barnet.
 
  Alternativt borde gärningsmannen vid alla sexualbrott mot någon 
        som är barn dömas oavsett vad han känt till eller barnet 
        uppgivit, och oavsett uppsåt eller oaktsamhet, så som utredningen 
        anger är fallet i Nederländerna.
 
  Kvinnofronten vill här även påpeka att män som utnyttjar 
        tjejer och kvinnor i pornografi och prostitution oftast medvetet söker 
        just unga flickor. En undersökning från dåvarande Folkaktionen 
        mot Pornografi visade att 74% av baksidestexterna för kommersiell 
        porrvideofilm anspelade på unga och/eller sexualdebut. 7. Detta 
        var försäljnings-
 argumenten porrindustrin använde, vilket visar vad porrindustrin 
        förväntar sig att kunderna efterfrågar. Det faktum att 
        de som prostitueras oftast är i tidiga tonåren vid det första 
        prostitutionstillfället indikerar att detsamma gäller prostitution.
 
  5.8.2
  Behovet av en förändring av oaktsamhetsbestämmelsen 
        för gärningsmän beträffande brottsoffers ålder 
        vid sexualbrott mot barn i 6 kap. 13 § BrB 5.8.3
  En ny utformning av oaktsamhetsbestämmelsen i 6 kap. 13 § 
        BrB 
  Kvinnofronten anser att det är orimligt att ett barns könsmognads- 
        utveckling ska påverka om gärningsmannen kan dömas till 
        ansvar eller inte. Detta synsätt utgår från gärningsmannen. 
        Vi vill vända lagstiftningens syn till barnets – offrets – 
        perspektiv. Ett utsatt barn tar lika stor skada oavsett hur mycket eller 
        lite könsmogen hon är.
 
  Jämförelse kan göras också med olaga 
        dryckeshantering. Eftersom samhället anser att det är 
        viktigt att en ung person inte ska dricka alkohol är den som säljer 
        eller lämnar ut alkohol skyldig 
        att kontrollera personens ålder för att inte dömas. Det 
        borde rimligen vara värre för ett barn att utsättas för 
        ett sexuellt övergrepp än att vid ett tillfälle dricka 
        alkohol. Hur kan då kravet på den vuxne vara lägre 
        när det gäller sexualbrott?
 
  Kvinnofronten anser att det borde vara självklart att den som i prostitution 
        utnyttjar någon som faktiskt är ett barn alltid ska dömas 
        för köp av sexuell handling av barn, 
        oavsett omständigheterna i övrigt. Utredningens förslag 
        är i vår mening därmed inte tillräckligt.
 
  Kvinnofronten anser:
 | 
        |  att den som i prostitution utnyttjar någon som faktiskt är 
        ett barn alltid ska dömas för 
        köp av sexuell handling av barn.
 | 
        |  Övrigt
 
  För att upprätthålla kunskapen om prostitution och dess 
        betydelse i samhället, liksom för att få fram ny kunskap, 
        behövs ett samlat ansvar. Det behöver inrättas ett nationellt 
        prostitutionscentrum, där det också skulle finns en nationell 
        prostitutionsenhet/Mikamottagning att vända sig till för dem 
        som inte bor i de tre städer där särskilda Mika-
 mottagningar finns. Prostitutionscentret bör få resurser både 
        för att kunna fungera som kunskapscentrum, som nationell prostitutionsenhet, 
        och som spridare av information om prostitution, där de anställda 
        kan föreläsa för berörda grupper och initiera informationskampanjer 
        om prostitution.
 
  Kvinnofronten vill också påpeka att det förekommer att 
        Skatteverket skönstaxerar kvinnor när Skatteverket vet att det 
        egentligen handlar om prostitution. Det innebär i praktiken att staten 
        agerar hallick, vilket är helt otillbörligt. Det faktum att 
        detta kan ske, och medvetenheten om risken att det kan drabba dem, gör 
        att de som befinner sig i prostitution blir rädda för att kontakta 
        polis, socialtjänst eller andra myndigheter. Detta försvårar 
        för den som blivit prostituerad att söka hjälp i olika 
        situationer och försämrar dessutom möjligheten att ta sig 
        ur prostitutionen.
 
  Kvinnofronten anser:
 | 
        |  att ett nationellt prostitutionscentrum snarast bör inrättas, 
  att prostitution aldrig får anses som näringsverksamhet, så 
        att Skatteverket skönstaxerar den som blivit prostituerad.
 | 
        |  21 oktober 2016
 Kvinnofronten
 | 
    |  För utskriftsvänlig version,
 klicka på bilden.
  Noter:
 
  1. Faktablad från Prostitution 
        Research & Education, USA.
 
  2. 24 frågor och svar om prostitution. 
        Prostitutions- och Spiralenheten vid Stockholms stad 2009.
 
  3. SOU 1995:15 Könshandeln.
 
  4. Se mig – unga om sex och internet. 
        Ungdomsstyrelsen 2009.
 
  5. Gisela Priebe: Unga som säljer sex 
        i red. Carl Göran Svedin: Unga, sex och 
        Internet – i en föränderlig värld. Stiftelsen 
        Allmänna Barnhuset 2015.
 
  6. Jari Kuosmanen: Tio år med lagen. 
        Om förhållningssätt till och erfarenheter av prostitution 
        i Sverige i red. Charlotta Holmström & May-Len Skilbrei: 
        Prostitution i Norden. Forskningsrapport. 
        TemaNord 2008:604. Nordiska ministerrådet 2008.
 
  7. Gerda Christenson: Kommersiell Barnpornografi 
        – tystad kunskap & osynliggjort förtryck. Folkaktionen 
        mot Pornografi 1996.
 
 
     |